Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

KO undersöker sociala sajter riktade till barn

Publicerad: 26 Oktober 2010, 08:04

VK:s Apberget, TV4:s Blip.se, Bilddagboken och Stardoll tillhör de sajter som enligt Konsumentverket riktar sig direkt till barn med sina betaltjänster.


Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Konsumentverket ska nu undersöka om VK:s dotterbolag Apberget, TV4:s Blip.se, Bilddagboken, Habbo,

Stardoll och Stallet.se bryter mot lagen med sina erbjudanden till barn.

Enligt föräldrabalken är det först efter att föräldern gett sitt samtycke som avtalet mellan barn och näringsidkare blir gällande.

Och enligt punkt 28 i Markndsföringslagen är det under alla omständigheter otillbörligt att ”i en annons direkt uppmana barn att köpa eller övertala sinaföräldrar eller andra vuxna att köpa de utannonserade produkterna åt dem.

Sajterna uppmanas nu att skicka in handlignar som visar hur samtycke inhämtas och hur köpprocessen går till.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.