Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

KO avslutar contentgranskning av Aftonbladet

Publicerad: 30 september 2016, 09:24

Konsumentombudsmannen (KO) har granskat om Aftonbladets samarbete med två kommersiella aktörer var dold reklam eller inte. Nu har KO lagt ner ärendet.


Att KO avskriver ärendet betyder inte att myndigheten tagit slutgiltig ställning om samarbetet mellan Aftonbladet och Telia samt Comprisar resulterat i redaktionellt material eller om det var att betrakta som dold reklam.

Myndigheten skriver i sitt beslut: ”att KO avskriver ärendena ska inte tolkas som att KO slutligt bedömt att de i ärendena aktuella frågeställningarna är att betrakta som redaktionellt material. KO kommer noga följa utvecklingen och även fortsättningsvis granska s.k. dold reklam.”

Schibsteds bolagsjurist My Goland säger till Aftonbladet inifrån att det är ett bra att ärendet nu är avskrivet ”eftersom det är fråga om redaktionella texter som inte faller under marknadsföringslagens regler”.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.