Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Klimatfrågan är det näst största hotet mot tidningsbranschen”

Publicerad: 15 Maj 2008, 06:09

Den globala uppvärmningen kan bli ett allvarligt hot mot tidningsbranschen, enligt internetgurun Jeffrey Cole, som besökte Stockholm MediaWeek förra veckan.


Jeffrey Cole, professor på Center for the Digital Future i Los Angeles, tycker föga överraskande att digitaliseringen är den största utmaningen som tidningsbranschen stått inför.

– Men den näst största utmaningen är global uppvärmning. Nu när alla utom min president insett att det är ett problem. Jag har börjat få mail som slutar med ”rädda jorden, skriv inte ut det här mailet”.

Att papperstidningen inte påverkar klimatet särskilt mycket mer än läsning på skärm spelar egentligen ingen roll. Problemet är politiskt och perceptuellt, enligt Jeffrey Cole.

– Folk kollar på NY Times och säger ”de trycker 200 000 tidningar per dag och hyr massor av bilar för att distribuera den”. Det kommer att bli ett seriöst politiskt problem. Barn kommer att säga till sina föräldrar: hur kan du läsa en papperstidning?

Digitaliseringen däremot ser han inte enbart som ett problem utan också som den största möjligheten branschen stått inför.

– Nu är vi tillbaka där vi var före radion, i en ny ”breaking news era”. På webben måste vi vara fullständigt uppdaterade. På nätet vet ingen heller att du är en tidning, du har live, audio, video, och kan tävla med televisionen. Och även om annonsintäkterna är mindre på webben så är kostnaderna också betydligt mindre. Så det finn en stor framtid för tidningen, men inte tryckt och hemburen.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.