Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klicklistans förbannelse

Publicerad: 8 November 2007, 11:57

Vad gör webbsidornas klicklistor för nytta, vad tjänar vi på att stärka bilden av att vi är skvallerspridare och fårskallar? skriver Jon Friedman på MarketWatch.com. Han utgår från sig själv när han beskriver hur listorna påverkar journalisten.


En farhåga är att journalisterna, för att vinna anseende hos sina affärstänkande redaktörer, sänker sin standard och skriver topp-40-artiklar istället för artiklar med verkligt djup.

En annan farhåga är att redaktörer som vill bättra på siffrorna kommer att röra sig mot vulgära och skvallerinriktade artiklar.

Jon Friedman skriver också om klicklistans effekt på journalistens ego, ett direkt bevis på hur populära artiklarna är. Han utgår från sig själv när han beskriver det som ett missbruk, och jämför sina försök att sluta titta på klicklistan med att försöka sluta röka.

”Mitt personbästa när det gäller att inte titta på MarketWatch lista är ungefär en halv dag. Patetiskt, huh?”
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.