Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klickjaktens offer du anar inte vad

Publicerad: 20 Augusti 2015, 04:16

För mycket fokus på paketering i stället för att berätta nyheter leder till att journalistiken abdikerar från ansvaret att skildra verkligheten.


Ämnen i artikeln:

SVT

Det menar Måns Jonasson, varumärkesansvarig på ISS, Informationsstiftelsen i Sverige. I en intervju med SVT Kultur ger han sin syn på ett medielandskap som enligt honom blir allt mer fixerat vid att jaga klick i stället för nyheter. Men snart kommer rubriker av typen du kan aldrig gissa att bli färre tror han.

Folk har börjat ledsna på de värsta klickifieringarna. De blir avtända. Klickrubriken är nog här för att stanna, men det mest klichéartade du kan aldrig gissa har vi snart sett det sista av, säger han till SVT Kultur.

Men den typen av formuleringar har ändå hunnit sprida sig.

Medier som tidigare har varit förskonade från det här, ledarsidor och kultursidor, har börjat jaga klick. Innehållet som görs är mer klickanpassat. Det är inte god journalistik. Det handlar om ekonomiska transaktioner och hur det går at sälja så många exemplar av texten som möjligt.

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.