Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klickjakt gav resultat nu är sajten störst

Publicerad: 10 November 2014, 13:06

Det går att optimera både innehåll och presentation utan att tappa i trovärdighet. Det menar chefredaktören för den sajt som på bara några månader tagit sig upp i trafiktoppen.


Tillsammans med bland annat Norrbottens Kurirens redaktionschef Malin Öhrlund och webbchefen Ann-Sofie Lund har chefredaktör Mats Ehnbom tagit fram en ny strategi för hur tidningen ska jobba digitalt.

Genom att förändra sättet att både arbeta och tänka på redaktionen har det blivit en rejäl fart på den digitala trafiken.

Utgångspunkten har varit att 20 procent av artiklarna har stått för 95 procent av trafiken och att det inte är hållbart i längden att producera material som ingen läser.

Sedan knappt två månader jobbar Norrbottens-Kuriren med fokus på digital publicering och hur den ska uppnå maximal attraktion.

Nu gör vi mer av det som läsarna vill ha och mindre av det de inte är lika intresserade av, säger Mats Ehnbom, chefredaktör på Norrbottens Kuriren.

Det betyder inte att det bara blir lättviktigt material på sajten. Tvärtom.

Det är avslöjande och granskande journalistik som det klickas mest på.

Arbetet har på kort tid medfört en kraftig trafikökning och senaste veckan hade sajten över 150 000 unika besökare.

Det gör sannolikt Kuriren.nu till Norrlands största desktopsajt för första gången någonsin, säger Mats Ehnbom. Läs hela intervjun på Medievärlden Premium.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.