Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klassisk bildning god affär för DN

Publicerad: 8 Februari 2011, 09:32

Tilläggsprodukterna har inneburit en plusaffär för Dagens Nyheter. Försäljningen av Nationelencyklopedin gav en vinst på sex miljoner och cd- samlingen med klassiska mästerverk inbringade en miljon kronor.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

2010 lanserade DN sammanlagt tre tilläggsprodukter och en one shot. Nationalencyklopedin och cd-samlingen med klassiska mästerverk följdes av en serie kokböcker och lagom till jul erbjöds läsarna tio barnböcker i ett paket.

Målet var att affären åtminstone skulle gå runt men DN har dessutom kunnat glädja sig åt en vinst på flera av produkterna. De klassiska mästerverken sålde för sex miljoner kronor medan NE-banden sålde för hela 21 miljoner. Det gav en vinst på en respektive sex miljoner kronor. Kokböckerna gick plus minus noll.

Gemensamt för samtliga tilläggsprodukter har varit att den första är gratis.

98 procent av våra läsare prenumererar så därför har vi ett annat system än kvällstidningarna. Första boken eller skivan är gratis och sedan får man bestämma sig för om man vill  prenumerera på resten av serien till rabatterat pris, förklarar Johan Othelius.

Till skillnad mot kvällstidningarnas kunder som kan köpa tilläggsprodukterna i affärer och kiosker måste DN:s läsare göra ett aktivt val och beställa dem. Det har fördelen att det blir lättare att beräkna upplagornas storlek.

Det är bara när det gäller den första boken eller skivan i serien, den som är gratis, som vi försöker ha lite marginal, säger Johan Othelius.

Jämfört med kvällstidningarna har ni väldigt få tilläggsprodukter? Varför det?

Produkterna ska ha något med tidningen Dagens Nyheter att göra. Det ska fördjupa kunskaperna kring de ämnen som våra läsare är intresserade av och kvaliteten ska vara hög och priset bra. Därför är vi selektiva.

Men ännu viktigare än tilläggsprodukterna är DN-kortet. Det riktar sig till trogna helårsprenumeranter och innehåller rabatter och erbjudanden av olika slag. Förhandsvisningar av filmer är populära och förra året nådde man stor framgång med arrangemanget DN under jord där läsarna får följa med på gratis guidade turer till ställen där allmänheten normalt sett inte får vara.

Vi besökte kulvertarna under Södersjukhuset och kärnreaktorn under KTH. 10 000 personer var med på de här guidade turerna. Vi kommer att fortsätta med dem under våren. Det är bara ett exempel på de mervärden som vi vill att kortet ska ge våra läsare.

Johan Othelius förklarar att även utrikesmagasinet DN Världen och Ipaden är en form av tilläggsprodukter och som sådana väldigt viktiga. Ipaden fungerar som ett komplement till papperstidningen och DN Världen har DN börjat sälja som ett eget magasin i Pressbyrån och i tidningsaffärer.

Utrikesmaterialet tillhör det mest lästa och uppskattade i tidningen och därför fokuserar vi hårt på DN Världen. Magasinet har blivit ett av Sveriges mest lästa månadsmagasin, det säger en hel del, säger Johan Othelius.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.