Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klartecken för Polaris Media, Norges nya mediekoncern

Publicerad: 16 Maj 2008, 13:15

Styrelserna i Adresseavisen och Harstad Tidende Gruppen har i dag gett klartecken till att slå samman mediehusen till ett nytt bolag: Polaris Media. Det nya bolaget blir den största mediekoncernen i mellersta och norra Norge.


Polaris Media kommer att bestå av en stor tidning, Adresseavisen i Trondheim, och tolv mindre tidningar från de båda mediehusen. Den nya koncernen kommer att vidareföra linjen med självständiga och starka mediehus med lokal och regional förankring, heter det i ett pressmeddelande från tidningshusen. Ett av målen är att bli störst och viktigast på den digitala plattformen i mellersta och norra Norge.

Enligt Kaare M. Gisvold,  styrelseordförande i Adresseavisen,  öppnar fusionen också nya möjligheter för gemensamma satsningar inom tryckeri, distribution och fastigheter.

I stadgarna för Polaris Media garanteras den redaktionella självständigheten och det publicistiska samhällsansvaret framhålls, särskilt genom bildandet av ett publicistiskt råd. I stadgarna betonar man också betydelsen av att det nya bolaget blir attraktivt på kapitalmarknaden.

Polaris Media ska noteras på Oslobörsen, samtidigt stryks Adresseavisen från börsen.

Den nya mediekoncernen väntas få 400 000 läsare på papper och 200 000 användare på nätet. Koncernen får en omsättning på ca 1,4 miljarder norska kronor. Det blir totalt 275 redaktionella medarbetare i Polaris Media. De anställda är positiva till sammanslagningen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.