Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klart: Telemarketing-förslag införs

Publicerad: 9 Juli 2018, 11:19

Per Hultengård, TU:s chefsjurist. Foto: Jonas Hellsén

Från och med den 1 september 2018 kommer det att krävas ett skriftligt godkännande i efterhand av alla konsumenter som tecknat ett tidningsabonnemang över telefon. "Det är beklagligt att man inte lyssnat på kritiken", säger TU:s chefsjurist Per Hultengård.


Ämnen i artikeln:

TU

Riksdagen har beslutat att anta regeringens förslag om att konsumenter som träffat ett avtal över telefon ska bekräfta sitt godkännande skriftligt i efterhand. Skriftlighetskravet börjar gälla den 1 september 2018. De nya reglerna väntas påverka tidningsbranschen då telemarketing är en viktig försäljningskanal av tidningsabonnemang.

Branschorganisationen TU har tidigare framfört kritik mot de nya reglerna som man har beskrivit som ”ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop”.

– Det är beklagligt att man inte lyssnat på kritiken. Alla branscher som använder telemarketing får nu lida för att ett fåtal företag har misskött sig – och till dem hör inte dagstidningarna, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård.

Vad är det för faror ni ser med införandet av ett skriftligt godkännande?

– Faran är att det blir ett bortfall av träffade avtal, det vill säga att de inte kommer att bekräftas i efterhand. Det behöver inte bero på att man ändrat sig utan man kanske glömmer bort eller därför att det blir så krångligt.

Kan du se att man kunde gjort på något annat sätt för att stärka konsumentskyddet på det här området?

– Det hade varit bättre att för det första fokusera på de branscher där det funnits problem, för det andra att KO hårdare hade drivit ärenden.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.