Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Klandras för felaktigt dödsbud

Publicerad: 2 Maj 2017, 11:05

I december publicerade Corren och Motala Vadstena Tidning en felaktig uppgift om ett dödsbud. Nu klandras Östgöta Medias sajter av Pressens Opinionsnämnd (PON).


Ämnen i artikeln:

PONCorrenPO

Det var i december förra året som Corren.se och MVT.se, båda en del av Östgöta Media, publicerade uppgifter om att en lokal profil i Linköping och Motala hade gått bort. I artikeln om dödsfallet beskrevs såväl den avlidnes karriär som en del personliga förhållanden.

En kort stund efter att artikeln publicerats hörde en anhörig av sig och uppmärksammade tidningen på att uppgifterna var felaktiga. Artikeln avpublicerades då och i stället publicerades en rättelse.

Mannens hustru anmälde dock publiceringen via ombud till Allmänhetens pressombudsman. I anmälan understryker hon att hennes man visserligen är svårt sjuk men vid liv, och att ”det var oerhört kränkande att få läsa en artikel om att han gått bort, med tanke på allt familjen nu gick igenom under hans sjukdom”.

I sitt svar skriver webbplatsernas utgivare att tidningen begått ett oförsvarligt misstag. Och att det det berodde på att en medarbetare som informerats av en kollega om det påstådda dödsbudet felaktigt antagit att informationen var bekräftad. Därefter skrevs en artikel om mannen som publicerades på mvt.se och corren.se.

PO konstaterar att tidningarna genom att avpublicera artikeln och publicera en rättelse hanterat situationen rätt, men skriver samtidigt att uppföljande publiceringar inte läker skadan:

”Det finns ingenting som kan göra en felaktig uppgift om någons död försvarlig. Och inga åtgärder från webbplatsernas sida kan göra publiceringen ogjord.”

Vidare konstateras att anmälaren tillfogats en allvarlig och oförsvarlig publicitetsskada. PON instämmer i PO:s bedömning. Mot den bakgrunden klandras MVT.se och Corren.se för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Medievärlden har tidigare skrivit om incidenten här. Då förklarades att ”en rad olyckliga omständigheter” var orsaken till att man frångått sina ordinarie rutiner.

Läs mer på PO/PON:s hemsida.

Läs också

Corren och MVT publicerade felaktigt dödsbud

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PONCorrenPO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.