Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

King minskar utgivning – gör en ”digital offensiv”

Publicerad: 15 Januari 2019, 09:20

Kings och Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg. Foto: Press.

Livsstilsmagasinet King går från 12 till fyra nummer. Det är en del i en omställning till digitalt, där även en sammanslagning av redaktionen med Café är på gång, berättar Kristofer Steneberg, chefredaktör för båda titlarna.


Ämnen i artikeln:

CaféEgmontKing

Egmont köpte i oktober herrmagasinet Café. Tanken är att tidningen ska ingå i en ”manshubb” tillsammans med Egmonts två andra publikationer med manlig målgrupp – magasinet King och sajten Manolo. I samband med affären tog Kristofer Steneberg över chefredaktörsskapet för King. Det var bara en av flera förändringar.

I 2019 års utgivningsplan står det klart att King drar ned på utgivningstakten för magasinet rejält. I stället för 12 nummer kommer det enbart ut fyra stycken. Men Kristofer Steneberg säger att det inte handlar om en besparing.

– För mig är det en offensiv omställning från print till digitalt snarare är ett defensivt drag, säger han.

Nästa steg, som nu planeras, är att Cafés och Kings redaktioner ska slås ihop till en redaktion som ska producera de båda printtidningarna och Egmonts tre herrlivstilssajter, där utöver de två tidningarnas hemsidor även sajten Manolo ingår.

Kristofer Steneberg berättar att Kings annonsintäkter under 2018 minskat med cirka 30 procent i print. Café hade en mindre nedgång i annonser i print. Det vägs dock upp av kraftigt ökade intäkter digitalt – tack vare att sajtens trafik fortsatt varit hög samtidigt som tidningens poddar gått starkt.

– Men vi ser redan nu att efter att vi gjort de här omställningarna så har de problem som King haft upphört. Det ser istället väldigt bra ut, säger han.

Men blir det inte färre annonser totalt sett om ni minskar utgivningen så kraftigt?

– Det handlar om att vi med åtta utgåvor av Café och fyra av King kan skapa en redaktion i stället för två. Därmed blir vi väsentligt mer kapabla att ställa om till en digital affär, som dessutom växer. Så visst, i print blir det färre annonser, men inte överlag, säger han.

När Egmont köpte King och Kristofer Steneberg tog över chefredaktörsskapet lämnade tidigare chefredaktören Claes Juhlin tidningen. Men utöver det kommer sammanslagningen inte innebära några uppsägningar, enligt Kristofer Steneberg.

– Tvärtom ser jag att vi behöver förstärkas oss framöver för att dra nytta av och kapitalisera på den digitala trafiken.

Trots att utgivningen av Kings papperstidning minskat kraftigt tror Kristofer Steneberg inte att det är ett första steg i att sluta komma ut i print helt och hållet. Även om det finns en press på annonsförsäljningen i print så har det börjat plana ut och 2019 har börjat positivt för King, säger han.

– De åtgärder som vi har gjort har inneburit att vi skapat en plattform för manlig livsstil. Det innebär att om man vill nå män mellan 25 och 45 år som är någorlunda intresserade av livsstil och mode kan man inte undvika oss. Det betyder att vi har lättare att ta ut lite högre priser i annonsledet och behålla vår status som manshubb, säger Kristofer Steneberg och fortsätter:

– Det finns en efterfrågan på annonser i print även från företag som är väldigt långt fram digitalt. Därför kommer print att fylla en funktion under ganska långt tid framöver.

Genom sammanslagningen skapas en helhetslösning för annonsörerna, säger Kristofer Steneberg.

– Annonsörer vill nå den målgrupp som vi når, men på lite olika sätt beroende på annonsör. Vissa vill att print ska vara huvudaffären, och sen adderar man poddar och bloggar. Andra vill ha native-annonser som huvudaffär och där print är sidoaffären. Som jag ser det är våra tre titlar ett mediehus i miniatyr och det är en del av poängen. Här kan vi nå den målgrupp som en annonsör vill nå – men på massa olika sätt så att det passar annonsören, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

CaféEgmontKing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.