Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Katrin Säfström

Publicerad: 27 Maj 2004, 10:09

Katrin Säfström anser sig både röd och grön. Politiskt står hon till vänster. Men tycker inte att hon har tillräckligt med rutin som ledarskribent och opinionsbildare. Första ledare skrev hon den 1 maj för tre år sedan. Med hjärtat i halsgropen.


Samma ägare – men fullt krig i spalterna. När Tidningen Folket driver opinion för att ändra sexbrottslagen ilsknar konkurrenten till. Populism och folkfördumning, skrev Eskilstuna-Kuriren häromveckan.
Det är klassisk kampanjjournalistik, där ledarsidan ger draghjälp åt nyhetssidorna och vice versa. Kändisar på besök skriver på listor och förra lördagen stod Folkets chefredaktör Katrin Säfström själv på Fristadstorget för att samla in namn.
Hon ser gruffet mellan Kurirens och Folkets ledarsidor som ett friskhetstecken. Nu när tidningarna har samma ägare är det viktigare än någonsin att hävda skillnaderna. Att ge ut två morgontidningar som är allt för lika gynnar varken ägare eller läsare, tycker hon. För en dryg månad sedan ändrade Folket layout – en rejäl topprubrik och starka kontraster mellan stort och smått. Förstasidorna får mig att tänka på norska kvälls-tidningar. Lägger man Eskilstuna-Kuriren bredvid är skillnaden stor.
– Vi ser mer ut som extrapris på köttfärs, men innehållet är fortfarande lika seriöst, säger Katrin Säfström.
Eskilstuna-Kurirens köp av Folket gick snabbt. Efter tre veckor var allt klart. Folkets ekonomi var körd i botten. Tidningen hotades av nedläggning. Det var inte första gången som diskussioner mellan tidningarna hade förts. Ett par åe tidigare hade massmedieprofessorn Karl Erik Gustafsson skissat på ett samgående. Men utan framgång.
År 2002 var läget ett annat. Ekonomin hade kraftigt försämrats och tidningarna hade nya ledningar. Lyckad personkemi är den kanske viktigaste förklaringen som många med insyn i affären nämner. Hans Rinkeborn (vd) och PeO Wärring (chefredaktör) på Eskilstuna-Kuriren å ena sidan och Katrin Säfström och Anders Boberg (vd) på Folket å den andra. Alla relativt nya på sina poster.
Katrin Säfström talar om ömsesidig respekt. När det gäller den redaktionella integriteten känner hon sig trygg. Trots hårda formatkrav, vilket tvingat fram kortare texter och tydligare prioriteringar.
Hon har inga glada minnen från ägarbytena på sent 80- och tidigt 90-tal. På den tiden vandrade s-märkta män i italienska kostymer utan kunskap om journalistik omkring i huset (”skojarna som kom efter var ännu värre, de hade också italienska kostymer”). Då är värsta konkurrenten en bättre ägare.
– Så länge vi får göra den tidning vi vill ser jag inga problem.

Folket går fortfarande med förlust. För 2003 var siffran 4,7 miljoner kronor. Målet är att visa nollresultat nästa år. I samband med Kurirens köp har var femte Folket-anställd tvingats lämna tidningen (tolv personer). Flera av stolarna i de nuvarande lokalerna i Fortet på Kungsgatan står tomma. I slutet av sommaren flyttar tidningen till ett mer centralt läge, till Graflundshuset på Teatergatan. Mindre yta och lägre hyra.
Ovanför besöksfåtöljerna i Katrin Säfströms rum hänger en inramad bild av tre allvarliga män. En av dem är Fredrik Ström, som vid 23 års ålder blev Folkets förste chefredaktör. Han fick sparken för att han var för vänstervriden. Något som tilltalar dagens chefredaktör med hjärtat till vänster, men utan partibok.
I fjol fylldes en stor del av Katrin Säfströms dagar av sammanträden, förhandlingar och planering. Det gick ut över journalistiken. Ett år har det tagit att återvinna det redaktionella självförtroendet och höja stämningen.
Den nu pågående kampanjen om en förändrad sexualbrottslag kom till på Katrin Säfströms initiativ. Som många andra har hon reagerat på HD:s friande dom i Tumba-målet. Att bevisbördan i ett våldtäktsmål ska ligga på offret är inte rimligt, anser hon. Kritikerna varnar för att oskyldiga män skulle drabbas om lagen ändrades.
– Vi propagerar inte för en omvänd bevisbörda utan för en samtyckesparagraf i lagen, och ett större fokus på gärningsmannen.
På 13 dagar fick samlade tidningen in 2 800 namnunderskrifter. Katrin Säfström åkte själv till Rosenbad för att överlämna listorna till justitieminister Thomas Bodström.
Frågor om makt och kön har alltid varit viktiga för henne. Enligt tidningens nyskrivna verksamhetsidé och mål ska Folket genom sin publicistik verka för jämställdhet mellan kvinnor och män.
– Alla har rätt till sin egen kropp. Det är det kampanjen handlar om, säger hon.
Du ser ingen fara i att blanda ihop åsikter på ledarsidan med nyhetsjournalistik?
– Det skulle kunna vara ett problem. Men här handlar det om rättvisa, inte om partipolitik.

Hon känner sig fortfarande rätt grön som ledarskribent och opinionsbildare. Det är nyhetsjournalistiken hon kan bäst. Till Folkets Strängnäsredaktion kom hon 1987. Hon gjorde sig snabbt känd som en påläst och envis reporter. Dåvarande chefredaktören Rolf Svensson plockade in henne till Eskilstuna som kommunreporter. Efter det blev det chefsjobb – nyhetschef, redaktionschef och från och med 2001 chefredaktör.
Att hon blev chef var mest en slump. När Rolf Svensson frågade om hon ville bli nyhetschef var första tanken ”klarar jag det här?”. Hon tror att reaktionen är typisk för många kvinnor. Och att män sällan tvekar när erbjudandet kommer.
En liknande osäkerhet kände hon efter sin första ledare, en 1 maj-helg. Texten var mer personligt skriven än Folkets ledare brukade vara. Vad skulle folk tycka? Samtidigt kändes det som en befrielse att tänka på att det faktiskt finns andra saker att göra i livet än att vara journalist. Varför inte jobba på krog? Som mamma och mormor, som i många år drev restaurang i Solna.
Det har funnits många starka kvinnor i släkten. Farmor älskade att skriva och drömde om att bli journalist, men fick nöja sig med att två av hennes barn blev det (Katrins pappa och farbror).
Medarbetare som Pressens Tidning talat med beskriver Katrin Säfström som tydlig, rak och orädd för konflikter. Enda orosmolnet är arbetsbelastningen. ”Hon skulle må bra av att delegera mer”, säger en journalist.
Själv säger hon att hon är en typisk igångsättare, men sämre på att följa upp de projekt hon sätter igång.
Så länge hon kan minnas har Folkets redaktion alltid haft höga ambitioner och små resurser. Som chef blir hon glad varje gång hon ser medarbetare överträffa sig själva.
– Det är jätteroligt att få vara med om det. De flesta kan så mycket mer än de vet själva.

I fjol sjönk Folkets upplaga från 8 400 till 8 100 exemplar. Katrin Säfström talar mycket om att tidningen måste bli mer angelägen. I fokus står kvinnor och nya svenskar. Med hjälp av pengar från LO:s mediefond driver hon ett projekt för att få in nya skribenter.
Tio personer har hittills skrivit, varav fem återkommer. En av dem är Cemil Demircan från Turkiet. När hans måndagskrönika inte kom in häromveckan blev det omedelbart reaktioner.
– Kul, det visar att många uppskattar att han skriver hos oss.
Hon efterlyser åsikter och tankar från människor med andra perspektiv än svensk medelklass. Personliga texter som handlar om annat än räntenivåer och fastighetsskatt. Att nå de tidningslösa hushållen är en ödesfråga för hela branschen, tror Katrin Säfström.
– Vi måste bli bättre på att skriva om de nya svenskarna på ett naturligt sätt, inte bara vid evenemang och fester. Först då kommer vi att uppfattas som trovärdiga.
För ett år sedan blev hon ledamot i Pressens Opinionsnämnd. Kollegor säger att hon blivit försiktigare sedan dess.
– Om det stämmer är det inget jag skäms över. Omsorgen om vanliga människor som intervjuas eller omnämns i tidningarna måste vara stor.
Det har hänt att hon själv hoppat in som reporter. Mathias Ståhle, kommunreporter på Eskilstuna-Kuriren, minns att han strax efter att Katrin Säfström blivit chefredaktör såg henne göra en enkät utanför stadshuset.
– Hon är rejäl och folklig. Jag gillar henne, säger Mathias Ståhle.
Som utflyttad stockholmare kan hon ibland känna suget efter storstaden igen. Men på hemväg, i höjd med Åkers styckebruk, brukar längtan avta. Hemma är ett skomakartorp från 1850-talet i byn Hannemyra, mellan Strängnäs och Eskilstuna. Hannemyra är en av Sörmlands få oskiftade byar. Husen ligger tätt och närmaste grannen är mjölkbonde.
Torpet hittade hon och maken (Peter Johansson, nattchef på Folket) för elva år sedan. På annons i Eskilstuna-Kuriren.
Där bor de med två söner och en hund. Att promenera med hunden (en blandras, mest Sankt Bernhard) i skogen eller längs åkrarna (”och alla gullvivor”) skulle hon vilja göra oftare. Och när hon för en gång skull har en eftermiddag för sig själv lägger hon sig gärna i soffan och ser på dåliga filmer.
På kvällar och helger blir det mycket bilkörning (”och en och annan sockerkaka att baka”) till sönernas matcher och träningar.
– Jag gillar föreningslivet och att umgås med andra som jobbar med något helt annat än jag. Det är total avkoppling.
YLVA CARLSSON

Fakta om Katrin Säfström:
Född: 2 september 1960 i Solna
Familj: Peter 45, Jesper 12, Jonas 10, hunden Tassa.
Utbildning: Oavslutad fil kand, Poppius journalistskola, chefskurser.
Tidigare arbetsplatser: Vikarie och frilans på Stockholmstidningar, Eskilstuna-Kuriren, Tidningen Åland.
Bil: VW Golf.
Inspiratörer: Kollegor som har driv och engagemang. Sofia Olsson-Olsén (Dala-Demokraten) är en, Anders Ahlberg (VLT, Land Lantbruk och ledamot i Folkets bolagsstyrelse) en annan. Och medarbetare med klokskap och analysförmåga, inte minst på Folket. Vill också gärna nämna min företrädare Rolf Svensson, en klok publicist.
Okänd talang: Skrivit barnvisor till ungarna när de var små.
Äter helst: Mycket av det mesta tyvärr. Helst Peters hemlagade.
Dricker helst: Vatten, kaffe, whisky.
Gör om tio år: Jobbar förhoppningsvis fortfarande med journalistik.
Drömmer om: En riktigt lång utlandsluff med familjen.

EK äger Folket
Pressens Tidning kunde i december 2002 avslöja att Eskilstuna-Kuriren skulle köpa Folket. EK äger 95 procent av aktierna. Ett likadant ägarförhållande råder mellan Norrköpings Tidningar och Folkbladet.
Eskilstuna-Kuriren och Folket har samordnat delar av annonsförsäljning och administration. Folket har 47 årsarbetare.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.