Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Katrin, 33 – framgångsrecept i Motala

Publicerad: 23 April 2008, 11:10

Skriv inte för alla, välj en tydlig målgrupp. Det rådet gav AnnaKarin Lith, chefredaktör för Hallands Nyheter, när hon i dag talade vid en konferens om jämställdhet och medier i Umeå.


Fram till årsskiftet arbetade AnnaKarin Lith som publisher på Motala Tidning. Utifrån läsarundersökningar, fokusgrupper och annan information visste tidningen mycket om sina läsare.

”Katrin, 33” kallades målgruppen man valde att satsa på. Katrin är undersköterska, lågavlönad, gift och lever i barnfamilj.

– Det är henne vi skriver för. Tanken på Katrin ska finnas med hela arbetsdagen, från morgonmöte till kvällsredigeringen, säger AnnaKarin Lith.

Hon tycker att ett tydligt målgruppstänkande är nödvändigt i dag då morgontidningen inte längre har en självklar plats på frukostbordet.

– Konkurrensen om hushållspengarna har ökat. Vi kan inte fortsätta göra en tidning som bygger på manliga perspektiv om vi vill behålla Katrin som prenumerant.

Målgruppsarbetet har också inneburit att Motala Tidning i dag skriver mer om konsumentfrågor än tidigare. Test om bästa vinterstövlarna kan toppa tidningen, något som aldrig hänt tidigare. Även erbjudande som finns i tidningens förmånskort har setts över för att passa barnfamiljer i allt större utsträckning.

Men långt ifrån alla medarbetare på Motala Tidning tycker att ”Katrin, 33” är det bästa som hänt tidningen.

– Det har inte varit friktionsfritt, men redaktionen har gjort ett fantastiskt bra jobb som jag är stolt över.

På sikt hoppas AnnaKarin Lith att det kan stoppa tidningens upplagetapp eller i alla fall få det att plana ut. I fjol minskade tidningen med 400 exemplar.

Sedan årsskiftet är hon chefredaktör på Hallands Nyheter. Någon ”Katrin, 33” har inte utsedd. Skillnaden mellan Motala och Halland är stor. Bland annat så ser befolkningsstrukturen helt annorlunda ut.

– På Hallands Nyheter är det framför allt 50-plussarna vi har tappat.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.