Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Karén om sina första månader i toppen

Publicerad: 13 December 2013, 08:57

Fredric Karén har tagit sig igenom de första stormiga månaderna som chefredaktör för Svenska Dagbladet. Jag hade gärna sluppit att nedbemanna redaktionen det första jag gjorde.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvenska Dagbladet

Tidningens nya organisation innehåller 20 tjänster färre. 9,5 av dessa är obesatta vakanser som kommer att dras in. Men resten handlar om fysiska personer som senast i februari inte längre ska jobba på Svenska Dagbladet.

Det är sorgligt och tråkigt att vara tvungen att ta den typen av beslut, säger Fredric Karén.

Men tvunget. Nu ska allt som inte är direkt kärnverksamhet göras utanför redaktionens väggar. Och siktet ställas in på att bli ett ännu mer uttalat onlineföreteg. För det är där framtiden finns menar den före detta chefen för SvD.se:

Jag har inte sett någon analys som visar att det finns någon tillväxt i print, säger Fredric Karén.

Om fem år hoppas Fredric Karén att Svenskan ska vara en jäkligt stark digital spelare som tjänar så pass mycket på den verksamheten att de kan utveckla produkten, tjänster, journalistik och organisation i den takt de själva vill.

Men först handlar det om att vända årets förlust, hans förhoppning är att det ska bli ett plusresultat nästa år. Och att det inte ska bli nödvändigt med nya sparpaket.

Nu behöver vi arbetsro för att bygga en stabil grund för framtiden.

Han tog över som chefredaktör i augusti. Fredric Karén har 160 000 kronor i månaden vilket är betydligt lägre än Lena K Samuelsson som hade en årsinkomst 2012 på över fyra miljoner. Men Fredric Karén tycker att han har en jättebra lön och i det läge som tidningen befinner sig har han inga som helst ambitioner att tjäna mer.

En längre version av intervjun publicerades på Medievärlden Premium i måndags.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.