Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kanal 5 skänker reklamtid till Röda korset

Publicerad: 8 September 2015, 08:14

Kända ansikten från kanalen deltar i dagarna i Röda Korsets insamling som går till utsatta för flyktingkatastrofen.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Denna vecka går delar av Kanal 5:s reklamtid till Röda Korsets insamling till flyktingkatastrofen. Flera kända profiler från kanalen uppmanar i filmsekvenser publiken att bidra med det de kan för att stödja Röda Korsets arbete för de nödställda.

Insamlingskampanjen drar igång under kvällens kval till EM fotbollsmatchen mellan Sverige-Österrike. Discovery Networks Swedens vd Jonas Sjögren kommenterar beslutet att låta reklamplatsen tillfalla Röda Korset samt kanalens beslut att därutöver skänka en större summa pengar, istället för att exempelvis arrangera en insamlingsgala:

Vårt bidrag är fokuserat på att skapa och fånga upp engagemanget hos våra tittare och rikta den energin mot konkreta insatser för att lindra de enorma behov som finns i katastrofområdena. Det är den lösning kom känns rätt för oss, och vi önskar samtidigt framgång för alla insamlings- och hjälpinitiativ.

Filmerna kommer att spridas på sociala medier och visas i linjär tv. Några av de medverkande är Carina Berg, Christine Meltzer, Fredrik Wikingsson och Filip Hammar.

Röda Korset märker en förändring i det offentliga samtalet. Den senaste tidens händelser har lett till att flyktingsituationen kommer väldigt nära och många blir berörda och vill göra något. Men man vet inte alltid vad. Insatsen från Kanal 5 och deras profiler är väldigt uppskattad och lösningen är både kreativ och effektiv. säger Röda Korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström i ett pressmeddelande.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.