Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Kan Metro överleva förlorat distributionsmonopol?”

Publicerad: 25 Augusti 2009, 08:00

Gunnar Andrén, riksdagsman (fp) och tidigare chefredaktör för Pressens Tidning, menar att Metro lever på distributionsmonopolet i Stockholms tunnelbana.


Ämnen i artikeln:

Metro

Stefan Melesko – duktig på att räkna sidor och kronor – skriver i Medievärlden (2009/8) att ”Metros största hot är nätet”. Och sedan styrker han sin tes med sedvanliga siffror om produktionskostnader etc.

Men denna gång har Melesko helt fel. Det finns bara ett verkligt hot mot Metro – och det har funnits hela tiden. Och det hotet är så stort att frågan ”Kan Metro överleva?” är befogad.

Metro i Sverige, i praktiken Stockholm, är nämligen helt och hållet byggt på distributionsmonopolet i Stockholms tunnelbana. I samma ögonblick som avtalet SL/Metro upphör, kommer Metro att dö – i sin nuvarande form.

Jag har ända sedan Stockholms läns landstingsledning (s) tecknade monopolavtalet med Metro för nu mer än tio år sedan ansett att detta exklusivavtal om ensamrätt att distribuera annonser förpackade i en dagstidningsdräkt – att Metro värnar detta ”avtal” är ju lätt att förstå, vem
kastar sina guldklimpar i sjön? – snedvrider både dagstidnings- och övriga mediemarknaden.

Avtalet är osunt, konkurrenshämmande, en styggelse för utveckling. Det borde avvecklas.

Vi har nu sett attacker mot detta distributionsavtal kosta 100-tals miljoner kronor från andra aktörer, aktioner som blivit resultatlösa. Det är inte konstigt. Distributionsmonopol är omöjliga att komma åt. Tänk om TV4 inte fick sända ut sina program – vem skulle då vilja annonsera i den kanalen?

Metro har sett till att förlänga sitt distributionsavtal med SL så länge det går. Det är inte svårt att förstå varför.

Det är Metros livlina. Utan sitt distributionsmonopol dör Metro – oavsett hur nätet utvecklas.

Gunnar Andrén
Riksdagsman (fp), f.d. chefredaktör Pressens Tidning (numera Medievärlden)

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.