Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kan lokala nyhetsmedier konkurrera med Facebook och Google?

Publicerad: 1 Juni 2017, 10:23

Svaret är ja, enligt Andreas Ericsson på ADONnews som i dagarna lanserar en ny version av sitt affärssystem. Men det måste bli enklare för annonsörerna.


Andreas Ericsson hänvisar till Nordicoms rapport – Kampen om reklamen, sid 112 – ”Sociala medier tar 94 procent av tillväxten senaste året.”

– Där har du problemet, och lösningen!

Problemet OK, men vad är lösningen?

– Det måste vara enklare för annonsören att annonsera i sin egen lokala nättidning än i sociala medier och sökmotorer.

Men vad är det nya?

Annonsören gör jobbet – väljer nyhetsmedia, bokar, betalar, skapar och publicerar sin annons själv på några minuter. Annonsören abonnerar på ett annonsutrymme utifrån sin egen budget och önskemål om geografisk spridning. Annonsören kan dessutom ändra sina annonser när som helst, hur ofta som helst.

Du har varit med och format ADONnews i fyra år. Vad har du lärt dig?

- Enkelheten är avgörande. ADONnews upplevs som enkelt av tidningar, säljare och annonsörer – hanteringskostnaderna minskar för alla aktörer.
- ADONnews skapar nya intäkter till medieägaren och aktiveras på ett par timmar.
- ADONnews attraherar annonsörer som är vana vid att annonsera i den lokala tryckta tidningen och gillar det nya, enkla sättet att arbeta digitalt.

Framtiden?

Den digitala, lokala annonsen är ett nytt spännande format med enorma utvecklingsmöjligheter. Det du ser nu är bara början!

Det låter kaxigt. Har du torrt på fötterna?

– Stampens fem digitala editioner har arbetat med vårt affärssystem under en längre tid under sitt varumärke ”Lokalsnurran”. De ökar sina digitala, lokala annonsintäkter månad för månad, säljarna är nöjda, likaså annonsörerna.

Kan nyhetsmedia konkurrera med de stora sociala medierna och sökmotorerna?

­– Självklart, börja med att göra det enkelt att annonsera i den digitala journalistiska produkten. Annonser är nyheter!

DETTA INNEHÅLL ÄR SPONSRAT AV ADONNEWS

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.