Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag:

Publicerad: 14 November 2008, 13:20

Den danska gratistidningen 24timer lever farligt och en nedläggning kan vara på gång. I Norge ökar reklamomsättningen och det är internet som tar hem spelet. Redan innan den nyutnämnde styrelseordföranden i DR börjat på sitt jobb, har han i en intervju hunnit att trampa i klaveret.


Ämnen i artikeln:

Norge

Här några av de viktigaste mediehändelserna i Norge och Danmark under den gångna veckan.

NEDÅT
En massiv nedskärning av personal ska genomföras på de danska gratistidningarna MetroXpress och 24timer, som nu också ingår i MetroXpress. Av de 130 medarbetarna på de båda tidningarna ska 25 sparkas. Tidningarna måste spara som följd av nedgång i annonsintäkterna. Uppsägningarna, som enbart handlar om redaktionell personal, väntas ge besparingar på 20 miljoner svenska kronor.

Samtidigt meddelar tidningsbolagets styrelseordförande, Anders Kronborg, att tidningarna i högre grad än tidigare ska använda varandras material. Det ska gälla bland annat på områdena sport och politik. I samma veva säger Anders Kronborg att tidningarna ska behålla sina självständiga profiler.

Det är något som inte stämmer här. Hur kan tidningarna behålla sin egenart och samtidigt publicera varandras artiklar? Det går naturligvis inte. Läsarna upptäcker snart detta och tidningarnas räckvidd kommer att minska ytterligare. Till slut inser ägarna att denna väg inte är farbar och lägger ned
24timer. Och en nedläggning har man så smått redan påbörjat: för en vecka sedan meddelade nämligen tidningsledningen att de lokala utgivningarna av 24timer på Fyn och i Nordjylland upphör.

UPPÅT
I Norge ökar reklamomsättningen. Under detta års första tio månader ökade den totala omsättningen med 7,7 procentenheter till 7,5 miljarder kronor jämfört med samma period i fjol. Det visar färska siffror från Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO). Och vinnaren är internet, som gick fram med nästan 21 procent till drygt 900 miljoner kronor. De redaktionella internetkanalerna har nu en marknadsandel på 12 procent, vilket är en uppgång med 1,3 procent jämfört med samma period i fjol.

Även tv går fram: plus 4,1 procent. Det betyder att tv-kanalerna under tio månader har håvat in 2,3 miljarder kronor och nu har en marknadsandel på 31,3 procent. Det är framförallt etablerandet av nya tv-kanaler och öktat tv-tittande som ligger bakom framgången.

För dagspressen går det däremot inte så bra; minus 1,1 procent. Pressen har också förlorat marknadsandelar och ligger nu på 30 procent. Det är en tillbakagång med 2,7 procentenheter jämfört med i fjol. Veckotidningar och magasin tappade 4,3 procent av annonsomsättningen.

TRAMP I KLAVERET
Danmarks Radio har under lång tid varit utan styrelseordförand. Den senaste tvingades gå efter de enorma överskridandena av radiohusbygget. Den nye ordföranden heter Michael Christiansen, som tidigare har varit chef för Den kungliga teatern i Köpenhamn. Han beskrivs i alla läger som en duktig och omtyckt chef.

Men redan samma dag som han utnämndes trampade han ordentligt i klaveret i en intervju med Business.dk. Stick i stäv med reglerna hävdar Michael Christiansen att DR:s styrelsemedlemmar bör kunna uttala sig offentligt om DR:s programplanering.

Detta har fått politiker att reagera och man kräver nu att den nye styrelseorföranden läxas upp av kulturministern.
Christer  Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.