Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Upplagorna sjunker – men läsningen i topp i Norge

Publicerad: 20 Februari 2009, 11:17

Trots nedgång i totalupplagan för 2008 finns det inget annat land i världen - bortsett från Japan - där befolkningen köper och läser mer tidningar än i Norge. Hela 80 procent av den norska befolkningen över 12 år läser minst en tidning om dagen.


Ämnen i artikeln:

Norge

DE STORA MEST TILLBAKA

Totalupplagan för de norska tidningarna fortsätter att sjunka. I fjol med 2,8 procent, eller 75 000 exemplar. Några få större tidningar svarar för den största nedgången, medan nischtidningar och små tidningar klarar sig bäst.

15 tidningar har en tillbakagång på mer än fem procent. Bland dessa finner vi lösnummertidningarna Verdens Gang (VG) och Dagbladet samt andratidningarna. VG och Dagbladet gick mest tillbaka: VG tappade 25 000 ex medan Dagbladet förlorade 12 000. Därmed har VG i dag en upplaga på 284 000 ex och Dagbladet 123 000.

Även Schibsteds flaggskepp Aftenposten fortsätter att tappa upplaga; i fjol gick den back med 2 600 ex och hamnar därmed på 247 000.

Nischtidningarna fortsätter däremot sin framgång. Kvalitetstidningen Morgenbladet, som kommer ut varje fredag, ökade sin upplaga med nästan 3 000 ex och ligger nu på drygt 21 000 ex. Därmed är Morgenbladet upplagevinnaren för 2008.

Tillsammans med Klassekampen går Morgenbladet in för djuplodande analyser och kommentarer. Det är särskilt de svåråtkomliga yngre läsarna som lockas av dessa tidningar.

Finanstidningarna Dagens Naeringsliv och Finansavisen fortsätter också att öka i upplaga.

En annan tendens som håller i sig är att de små regionala tidningarna med en upplaga under 6 000 ex fortfarande visar en enorm stabilitet. Dessa tidningar har en hushållstäckning på mellan 70 och 90 procent.

De redovisade upplagesiffrorna för 2008 hindrar dock inte Norge från att ligga i världstopp både när det gäller tidningsköp och tidningsläsning. Det är bara Japan som ligger före Norge. Hela 80 procent av den norska befolkningen över 12 år läser minst en tidning om dagen.

KRÄVER PENGAR

Vi behöver ett produktionsbidrag på 73 000 kronor (svenska) för att kunna bevaka väljarmöten inför kommunvalet i november. Det kräver direktören Peter Kramer i den danska kommersiella kanalen TV 2:s regionkontor i Östjylland, enligt danska Journalisten. Stationen vill sända 75 minuter på bästa sändningstid från mötena med repris dagen efter.

Inte alla kommuner är beredda att betala det pris som TV 2 Östjylland kräver. Men i Favrskov kommun är man beredd att göra det med motiveringen att man på detta sätt kan nå ut till ett stort antal väljare med väljarinformation.
Jakten på pengar har tydligen helt förblindat ledningen i TV 2 Östjylland. Det är också förvånande att man inte ens känner till de mest elementära reglerna på området. Sändningar från valmöten betraktas ju som nyhets- och aktualitetsprogram, och sådana får inte sponsoreras. Det är ett klart brott på lagen.

GÅR SAMMAN OM WEBB-TV

Det går trögare än väntat att få annonser till webb-tv i Danmark. Ett av problemen är att det saknas en gemensam standard för hur annonseringen ska utformas. Därför går nu JP/Politikens Hus, Berlingske Media och TV 2 samman om att utforma en sådan gemensam standard, skriver Berlingske Business. Därmed hoppas mediehusen att kunna locka till sig fler annonsörer.

Mediehusen använder sig i dag av olika plattformar till reklaminslagen. En del visar annonserna före de journalistiska inslagen, medan andra har s k pop-up-fönster, alltså reklamboxar under utsändningen. De olika sätten att göra reklam på skapar förvirring och det blir besvärligt när reklamen ska anpassas till de olika mediehusens kanaler.
Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.