Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Svart annonsår i Danmark

Publicerad: 5 juni 2009, 06:16

Den danska dagspressen har förlorat 1,8 miljarder svenska kronor i annonsintäkter under de senaste tre åren. Och eländet fortsätter. Under april månad i år hade tidningarna ett annonsfall på 36 procent. Det är den värsta månaden hittills under 2009, som ser ut att bli ett riktigt svart annonsår.


Ämnen i artikeln:

New York TimesNorge

Men det är inte bara dagstidningarna som förlorar annonsintäkter i Danmark. Hela mediebranschen föll med 25 procent under april jämfört med samma månad i fjol. De värst drabbade är tidningarna, medan tv tappade 28 procent.

Det ser heller inte särskilt ljust ut framöver. Om det inte blir någon ändring i det allmänna ekonomiska läget kan nedgången för tidningarnas annonsintäkter bli på mellan 600 miljoner och en miljard kronor i år.

För tio år sedan svarade dagstidningarna för nästan en tredjedel av annonsmarknaden i Danmark; i dag har den andelen sjunkit till under 20 procent. En del av de uteblivna intäkterna har tidningarna kunnat hämta in genom intäkter från nätannonseringen. Men detta kompenserar inte på långa vägar för det tomrum som den minskade printannonsering har skapat.

OPTIMISM I NORGE

Norska mediechefer är nog de mest optimistiska mediecheferna i världen: de tror att det går att ta betalt för vanliga nyheter på internet. Det är ett önsketänkande som är förståeligt i dessa besvärliga tider för medier. Men att ändra på ett system med gratis nyheter på nätet, som medierna själva har valt att införa, är en helt omöjlig uppgift.

Flera mediahus, bland annat New York Times, har förgäves försökt att ta betalt för nätnyheterna. I JP/Politikens Hus i Danmark har man diskuterat att införa sådan betalning – men det har hittills inte blivit något av. Så snart användarna möts av betalningskrav, söker de sig till ställen där nyheterna är gratis, till exempel tv, radio, nätet, text-tv och andra platser. Då blir användarna färre, liksom annonsintäkterna. Därför är det i praktiken omöjligt att få infört brukarbetalning för allmänna nyheter.

Wall Street Journal har dock lyckats att få till ett system med betalning. Men då handlar det inte om allmänna nyheter, utan om väldigt specialiserade. Och det är på detta område som det möjligtvis kan finnas en framtid för nätbetalning. Internationella undersökningar visar också att användarna är villiga att betala för nisch-nyheter på nätet, men alltså inte för generella nyheter.

BLOGGING BLIR FILM

Den danske journalisten och bloggaren Dorte Tofts avslöjanden om finansmannen Stein Bagger blir nu film. Det är första gången – i alla fall i Danmark – att bloggning leder till film. När flertalet av de danska medierna inte brydde sig om att undersöka Stein Baggers finansakrobatiska övningar i firman IT Factory, gick Dorte Toft på djupet och kunde på sin blogg avslöja finansmannen.

Tillsammans med Henrik Tüchsen skrev Dorte Toft sedan en bok, ”Bedrag – Om IT Factory, grådighet og magtsyke”, som alltså nu ska bli film. Gyldendal som har gett ut boken, förhandlar nu med filmproducenten Kim Magnusson.
Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

New York TimesNorge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.