Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Nu trollar danska TV2 fram miljonerna

Publicerad: 23 Januari 2009, 10:28

Danska TV 2 besitter en värdefull förmåga i dessa bistra tider: den kan förvandla underskott till vinst. Samtidigt har den kommersiella kanalen lyckats övertala regeringen till att införa tittaravgifter. Men den danska dagspressen har inga övernaturliga krafter som kan motverka fortsatt upplagefall. I Norge råder det oklarhet på reklammarknaden.


Ämnen i artikeln:

Norge

Detta är några av nyheterna från Danmark och Norge den här veckan.

UPPÅT:

Ledningen i den danska kommersiella kanalen TV 2, som ägs av staten, har under lång tid sänt ut signaler om stationens dåliga ekonomi. Nu visar det sig att det förväntade underskottet på motsvarande 200 miljoner svenska kronor i år plötsligt har förvandlats till ett överskott på 30 miljoner kronor. Alltså 230 miljoner kronor bättre än förväntat.

Det ligger nära till hands att tro att TV 2-ledningen medvetet underbudgeterat för att framhäva kanalens dåliga ekonomi inför förhandlingarna med regeringen. Det lyckades också kanalen att få politikerna med på att det från år 2012 införs en tittaravgift, en slags licens, för att kunna se TV 2. Det var först efter att dessa förhandlingar avslutats, som det visade sig att TV 2 är en överskottsaffär.

Det är mycket man kan undra över i den här historien. Men en sak är påfallande: varför har politikerna inte undersökt TV 2 mer noggrannt innan de beviljade mer pengar till den kommersiella kanalen? Varför hör man i dag ingen kritik mot TV 2 från politikernas sida?

För att fortsätta lite mer om TV 2, så visar det sig nu att kanalens nye vd, Merete Eldrup, som tillträdde i slutet av 2007, inte bara får en lön på 4,1 miljoner kronor utan också en fast bonus på 700 000 kronor om året. En bonus brukar ges när man har gjort en bra insats, men här ges den till vd automatiskt, oavsett hur hon skött sitt jobb.

Och när TV 2-medarbetarna är ute och åker tåg, så sker det alltid i första klass. Detta plus den fasta bonusen till vd har dock fått politikerna att reagera. Däremot är det ännu ingen politiker som kommenterat kanalens ekonomiska trollkonster.

NEDÅT:

Den danska dagspressen fortsätter sin kräftgång: i fjol sjönk tidningarnas upplagor i genomsnitt med 6 procent eller 71 000 exemplar. Och detta sker samtidigt med att annonseringen minskar. Det är en besk cocktail som de danska tidningarna nu får svälja: färre läsare och minskade annonsintäkter.

Värst har det gått för Berlingske Tidende som under 2008 tappade nästan 15 procent av sin upplaga, vilket är den största nedgången i tidningens historia. Tidningen har nu en upplaga på 105 000 ex. Även Århus Stiftstidende, som också ingår i Berlingske Media (ägt av Mecom), sjönk kraftigt, 13 procent. Jyllands-Posten gick tillbaka med 8 procent, medan Politiken sjönk med knappt 2 procent.

De enda tidningar som kunde hålla huvudet över vattenytan under fjolåret var finanstidningen Börsen (+0,5 procent) och Information (+0,1).

OKLART:

I Norge spår annonsförmedlarna nedgång i reklammarknaden innevarande år. Fjolårets uppgång på 6,5 procent i reklamköp väntas bli till ett minus på mellan 5,5 och 6 procent. Men samtidigt säger förmedlarna att det är mycket svårt att göra en bedömning för 2009.

Mediamarknaden är mer instabil och mer oöversiktlig än någon gång tidigare. En del annonsörer har redan aviserat nedskärningar, men många ökar också sina reklamköp.

Helt klart är i alla fall att flertalet av annonsköparna väntar med att ingå långsiktiga avtal. Man vill först se hur marknaden utvecklar sig innan man binder sig för stora kampanjer.
Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.