Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Norska DN lägger sig flat för finansman

Publicerad: 13 Mars 2009, 10:05

Den annars så välskrivna norska finanstidningen Dagens Naeringsliv har trampat ordentligt i klaveret. För detta tvingades tidningen i går att på sin förstasida publicera en oförbehållen ursäkt till finansmannen Arne H. Fredly. Dessutom betalar Dagens Naeringsliv 1,6 miljoner norska kronor till Fredly.


Ämnen i artikeln:

TvReklamNorge

MÅSTE BEKLAGA – OCH BETALA
Dagens Naeringsliv i Norge har ingått en förlikning med finansmannen Arne H. Fredly, som tidningen i en artikelserie 2007 insinuerade skulle ha begått insiderhandel. Avtalet innebär att Dagens Naeringsliv publicerar en ursäkt till Fredly på tidningens förstasida; beklagandet ska utgöra minst 1/6 av tidningssidan. Det är första gången som tidningen trycker en ursäkt på förstasidan.

Dessutom ska tidningen betala finansmannen 1,6 miljoner norska kronor. Härav utgör sakomkostnaderna 1,2 miljoner, medan 400 000 kronor utbetalas som ersättning för den belastning som Fredly varit utsatt för. Finansmannen har sagt att denna ersättning ska gå till SOS Barnbyar.
Genom att ingå en förlikning slapp parterna att delta i en tidskrävande och besvärlig rättegång.

Dagens Naeringsliv erkänner att artiklarna kan ha uppfattats som beskyllningar om att Fredly har handlat i strid med lagen om värdepappershandel. Samtidigt understryker tidningen att den inte har dokumentation för detta och beklagar att uppslagen har påfört Fredly en orimligt stor belastning.

Den här affären har gett den annars så välskrivna tidningen Dagens Naeringsliv en repa i lacken. Tidningens chefredaktör, Amund Djuve, säger i en kommentar att man kommer att fortsätta med undersökande journalistik, men att man i fortsättningen ska gå igenom materialet mer noggrannt innan det går i tryck.

I BLÅSVÄDER – NU IGEN
För en tid sedan skrev vi om att det nu blir tillåtet med politisk reklam i norsk tv. Det hade Europadomstolen i Strasbourg slagit fast efter en klagan från kanalen TV Vest. Men den norske kulturministern, Trond Giske, vägrar att rätta sig efter domen. Han vill fortsätta med att upprätthålla förbudet mot politisk reklam i tv.

Kulturministern vill i stället ändra körreglerna i NRK, så att även de små partierna får redaktionell bevakning i valsändningarna. Därigenom skulle Trond Giske slippa att överklaga Europadomstolens dom.

Trond Giskes inblandning i NRK:s redaktionella arbete har gjort NRK-chefen Hans-Tore Bjerkaas rasande. Han menar att det är redaktörerna på NRK som bestämmer förutsättningarna för bevakningen av val och andra händelser, och inte kulturministern.

NRK-chefen får medhåll från Redaktörföreningen, som menar att kulturministern bryter lagen när han vill inskränka redaktörens frihet. Jurister anser att domen från Europadomstolen står över norsk lag och att kanalerna nu kan sända politisk reklam.

Ironiskt nog bryter Trond Giske den lag som han själv nyligen tog initiativet till att införa, nämligen den om  redaktörens frihet i förhållande till ägaren. Lagen heter Mediafrihetslagen och är bara två månader gammal.

Det är inte första gången den norske kulturministern är ute i blåsväder. För lite sedan var det full kalabalik rörande koncessionstilldelning på radiomarknaden. Nu är det politisk tv-reklam. Trond Giske har en förmåga att röra till saker och ting på ett oprofessionellt sätt – och denna röra ger i sin tur upphov till konflikter.

URBAN BLIR URBAN
Den danska gratistidningen Urban, som ges ut av Berlingske Media, skär kraftigt i sin upplaga. Tidningen tar bort 70 000 exemplar och hamnar nu på 130 000. Detta ska ses som ett led i den besparingskampanj som hela tiden sker på Mecom-ägda Berlingske Media. Det finns dock inga planer på att lägga ned Urban.

Tidningsexemplaren tas framförallt bort i de glest befolkade områdena. I fortsättningen koncentrerar sig tidningen om att finnas i de stora städerna i Danmark – Urban blir alltså urban.

Sedan Urban relanserades för drygt ett år sedan har läsartalen inte vuxit. Detta plus den minskade upplagan gör att annonsörerna nu kräver att tidningen sätter ned annonspriserna.

Det ser alltså inte ut som om nedskärningen i upplaga kommer att bli någon ekonomisk vinst för Berlingske Media.
Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TvReklamNorge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.