Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Norsk kvällstidning blir kvalitetstidning

Publicerad: 6 Februari 2009, 12:31

Kommer den norska tabloiden Dagbladet att överleva? Det är högst osäkert. Men tidningens chefredaktör, Anne Aasheim, ger inte upp så lätt. Hon gör nu om Dagbladet till en kvalitetstidning med tonvikt på debatt och kultur.


Ämnen i artikeln:

DagbladetNorge

Dagbladet – ska bli kvalitetstidning

FRAMÅT I NORGE

Den norska lösnummertidningen Dagbladet har på senare tid haft det motigt: sjunkande upplaga och intäkter, nedbemanningar och interna strider. Spekulatioerna om tidningens framtid är i full gång. En del menar att Dagbladet kanske kan utvecklas till en gratistidning, medan andra tror att tidningen knappast kommer att överleva.

Vad gör så Dagbladets chefredaktör, Anne Aasheim, i detta läge? Hon spottar i nävarna och sätter igång med en omläggning av den tryckta tidningen. I månadsskiftet mars/april kommer vi att få se en tidning som lägger större vikt vid kultur, debatt, fördjupningar och kommentarer.

Dagbladet ska fortfarande vara en modern nyhetsförmedlare, men nyheterna koncentreras till nätet.

Samtidigt med att det nya Dagbladet lanseras, höjs priset på tidningen till 18 svenska kronor om vardagar; redan nu kostar tidningen 24 kronor i helgerna. Dagbladet har i dag en upplaga på 135 000 medan den viktigaste konkurrenten Verdens Gang (VG) har 309 000 ex.

Det finns möjligheter för att omläggningen kan komma att lyckas. De tidningar som i dag klarar sig bäst, är just kvalitetstidningarna/nischtidningarna. I Norge saknas det en daglig, fördjupande kvalitetstidning à la Information i Danmark. Så om det går i Danmark, varför skulle det inte gå i Norge? Morgenbladet, som kommer ut en gång i veckan i Norge, har ju visat att kvalitet lönar sig.

NEDÅT I DANMARK

Även Politiken Lokalaviser (Pola) har fått känna av lågkonjunkturen och nedgången på annonsmarknaden.  Resultatet före skatt för 2008 blev 6,8 miljoner svenska kronor med en omsättning på 493 miljoner. Året dessförinnan blev resultatet 34 miljoner med en omsättning på 456 miljoner.

Ledningen betraktar resultatet för 2008 som klart otillfredsställande. Pola tänker dock fortsätta med sina kraftiga satsningar på gratistidningar i både Sverige och Danmark. Det visar att ägaren av Pola – JP/Politikens Hus – har tro på framtiden och hopp om ökade intäkter.

Under fjolåret köpte Pola 16 tidningar i Sverige och Danmark; därmed utger Pola nu totalt 70 tidningar i de båda länderna, 37 i Sverige med en miljon ex i veckan och 33 i Danmark, också med en miljon ex per vecka. De svenska medierna har inte tagit Polas gratistidningar riktigt på allvar, detta trots att de danska gratistidningarna ständigt ökar räckvidden och växer snabbt i Sverige.

UPPÅT I NORGE

Smått är inte alltid dåligt, och stort är inte alltid bra. Det visar i alla fall annonsutvecklingen för dagspressen i Norge. De små tidningarna, som har en upplaga på under 5 000 exemplar, håvar nämligen in mycket pengar på annonser. I december hade de små en tillväxt i annonsvolym på 6,8 procent, jämfört med samma månad 2007. Det visar en färsk undersökning från Mediebedriftenes Landsforening (MBL). För hela 2008 var tillväxten 3,2 procent.

För de stora tidningarna med en upplaga över 40 000 exemplar var nedgången under december 2008 på 16,2 procent; under hela 2008 var fallet 5,3 procent.

Den viktigaste orsaken till skillnaderna är, enligt MBL, att de små tidningarna inte är så avhängiga av annonser inom fastigheter och jobb. För de små handlar det i stället om ren handelsannonsering.
Christer  Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

DagbladetNorge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.