Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Norges tredje största tidning blir tredagars

Publicerad: 27 Februari 2009, 11:01

Norges tredje största tidning, Aftenposten Aften, blir tredagarstidning från den 5 maj. Upplagan för tidningen, som är Aftenpostens eftermiddagsutgåva, har fallit successivt sedan 1998. Omläggningen är ett led i det omfattande kostnadsprogram som Schibsted nu satt igång.


Ämnen i artikeln:

Reklam

TRE GÅNGER I VECKAN

Aftenpostens ledning har på sistone diskuterat tidningens framtid och ett av alternativen har varit nedläggning. Nu skär man alltså i stället ned på utgivningen, från fem till tre dagar i veckan: tisdagar, onsdagar och torsdagar. Detta betyder också att det blir behov av färre anställda på tidningen.

I samband med denna förändring lanseras en ny internationell sektion i morgonutgåvan. Undersökningar, som ledningen har gjort, visar nämligen att det är stor efterfrågan på mer utlandsmaterial. Samtidigt är det litet intresse bland abonnenterna för mer lokalt material i morgonutgåvan.

Eftersom den största annonstillströmningen till Aftenposten Aften sker på tisdagar, onsdagar och torsdagar kommer annonsörernas intressen att tillgodoses, vilket i sin tur betyder att bortfallet av annonsintäker inte behöver bli särskilt märkbart för tidningen. Övergången till tredagarstidning ger också besparingar på tryckeri- och distributionssidan.

FLER TREDAGARSTIDNINGAR!

Danska mediehus bör överväga om de inte ska skära ned både på tryckning, distribution och pappersinköp. Det menar Anker Brink Lund, som är professor i medieledning vid Copenhagen Business School. Han argumenterar i Berlingske Tidende för att papperstidningarna – av strategiska skäl –  bör gå över till tredagarsutgivning.

Den tryckta tidningen har stora problem – världen över. Sjunkande upplaga och minskade annonsintäkter kan ännu inte kompenseras av framgången på internet. Och det kommer att ta många år, enligt Anker Brink Lund, innan annonsintäkterna från nätet kan ersätta de minskade reklamintäkterna från den tryckta tidningen. Detta är bakgrunden till Lunds argumentation för tredagarstidning.

Men det kan vara en farlig väg att slå in på. Vi är vana vid att få en tidning varje dag och bryts detta mönster finns det risk för att intresset för den tryckta tidningen på sikt faller bort totalt. Och vad har vi då vunnit på att gå över till tredagsutgivning?

I Sverige finns det dock lyckade eksempel på tredagarsutgivning, bland annat Nya Lidköpings-Tidningen, som kommer ut måndag, onsdag och fredag. Stockholm City, som i september i fjol blev tredagarstidning, är nu på väg mot balans i räkenskaperna.

POLITISK REKLAM I NORSK TV

TV 2 i Norge gör sig nu klar till att sända politisk reklam i rutan inför valet till Stortinget i september i år. Det är en dom från Europadomstolen i höstas som gör det tillåtet med politisk tv-reklam. Kulturminister Trond Giske funderar dock fortfarande på om han ska överklaga domstolens beslut.

Men på TV 2 är man övertygad om att man har rätten på sin sida när det gäller politisk reklam. Så för närvarande är kanalen i färd med att utarbeta körregler för denna reklam – regler som man  ska skicka till myndigheterna. Kulturministern har uttalat att regelverket kommer att bli mycket strängt och att TV 2 kan spara sig för detta besvär. TV 2 ger dock inte upp så lätt och menar att Europadomstolens dom står över norska lagar och regler.

Här är alltså bäddat för strid mellan regeringen och TV 2. För TV 2 betyder politisk reklam en ny och välkommen inkomstkälla. Kanalen tänker inte bara låta politiska partier göra reklam, utan även intresseorganisationer är välkomna att sända sina budskap till det norska folket.
Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.