Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Morgontidningarna ökar räckvidden

Publicerad: 7 November 2008, 12:44

De danska och norska finanstidningarna har brakat in i krisen med resten av branschen och måste skära kostnader. Men morgontidningarna kan mitt i krisen glädja sig åt bra räckviddssiffror. För gratistidningarna är det tvärt om rena mörkret.


Ämnen i artikeln:

Norge

Här kommer en rapport om några av de viktigaste mediehändelserna i Norge och Danmark under den gångna veckan.

NERÅT

De skära finanstidningarna har under lång tid varit rena succéhistorier. Men nu drabbas även dessa tidningar av den ekonomiska nedgången i form av sjunkande annonsintäkter. Både Dagens Naeringsliv i Norge och Börsen i Danmark tvingas skära betydligt i sina kostnader för att inte gå med underskott.

Dagens Naeringsliv måste minska kostnaderna med 90 miljoner svenska kronor. Tidningsledningen har föreslagit att lönerna sänks med fem procent. Men redaktionsklubben avvisar allt vad lönesänkningar heter.

Som upplysning kan nämnas att grundlönen för journalisterna på Dagens Naeringsliv ligger på 50 000 kronor i månaden. Därmed tillhör de 100 redaktionella medarbetarna på tidningen de bäst betalda journalisterna i Norge.

De planerade nedskärningarna på hela den norska mediemarknaden uppgår för närvarande till 1,7  miljarder kronor.

På Börsen i Danmark är man i stort sett klar med hur nedskärningarna ska se ut. Det blir inga avskedanden; i stället lägger man ner flera av tidningens bilagor från årsskiftet. Det rör sig  om MedieMarknad, Digital, Livsmedel och Miljö. Även marknadsföringsbudgeten minskas nästa år.

KONKURSBO

Den havererade danska gratistidningen Nyhedsavisen är skyldig sina 160 fordringsägare 70 miljoner kronor. Detta visar den preliminära inventeringen av konkursboet. Men tidningens tillgångar utgör endast 12 miljoner kronor, vilket alltså inte räcker långt i förhållande till kreditorernas krav.

UPPÅT

Efter detta elände kan vi presentera en glad nyhet, åtminstone för betaltidningarna i Danmark: dessa får nämligen flera läsare. Däremot tappar gratistidningarna läsare. Detta visar räckviddsundersökningen från TNS Gallup för oktober månad jämfört med samma månad i fjol.

Gratistidningen 24timer, som tidigare i år blev en del av MetroXpress-koncernen, har gått från 606 000 läsare till 380 000. MetroXpress hade i oktober i fjol 551 000 läsare, men har nu 497 000.  Den tredje gratistidningen, Urban, har i dag 413 000 läsare, vilket betyder ett fall på 66 000.

Däremot har de stora betaltidningarna ökat sina läsarskaror. Berlingske Tidende, Jyllands-Posten och Politiken har tillsammans fått 90 000 flera läsare på ett år. Berlingske Tidende är nu uppe på 346 000 läsare medan Politiken har 491 000. Jyllands-Posten med 559 000 läsare är nu åter Danmarks mest lästa  tidning.

De danska morgontidningarna vinner läsare, gratistidningarna tappar. Oktober 2008 mot 2007. Källa TNS Gallup

Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.