Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Metro går allt bättre

Publicerad: 25 September 2009, 06:08

Efter att länge befunnit sig i stormväder, börjar det nu ljusna för Metro International. Aktiekursen stiger och annonsintäkterna börjar växa. Men krisen är inte över än, menar koncernchefen i Metro International, Per Mikael Jensen.


Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

Aktiekursen för Metro International har under den senaste månaden stigit med 50 procent. Detta sker efter en lång tids motgång på aktiemarknaden. Samtidigt börjar det lätta på annonsmarknadnen för Metro, som inledde det här året med 19 procents tillbakagång på annonserna. För närvarande ligger Metro ”bara” 11 procent tillbaka.

Detta berättar Per Mikael Jensen i en intervju för Börsen. Han varnar dock för uppfattningen att krisen nu är över:

– Om förbättringarna håller på längre sikt, är jag dock lite mer skeptiskt inställd till.

Under det senaste året stängdes det världen över 27 gratistidningar, och i år har ytterligare 14 lagts ned. I Europa har gratisupplagorna fallit med 14 procent bara i år. Detta har gynnat Metros tidningar.

– Under 2004 och 2005 såg vi en fullständigt vanvettig ökning i antalet gratistidningar. Gud och var man skulle ha en gratistidning. Sedan har vi upplevt en rad konsolideringar och stängningar, och konkurrensen har gått från hysterisk till mer normal. Det är klart positivt för oss, säger Per Mikael Jensen.

I år väntas Metros tidningar i alla länder – bortsett från ett eller två – att gå i plus.

PILOT FÖR MECOM

Mecomtoppen David Montgomery vill satsa mer på nättidningarna och Fredrikstad Blad i Norge kan bli en pilottidning i koncernen.

Tidigare i veckan besökte den brittiske mediainvesteraren och Mecom-ägaren Norge och Fredrikstad Blad; tidningen ingår i Edda Media, som i sin tur ägs av Mecom. Enligt Kampanje uppmanade Montgomery de anställda att sätta mer fart på lokaltidningens digitala satsningar.

Fredrikstad Blad väntas nu ta på sig en pilotroll i koncernen. Det handlar om att ändra på fördelningen mellan papper och nät så att det läggs lika stor vikt vid de båda segmenten. I dag har tidningen totalt 44 helårstjänster. Av dessa är fem avdelade till nätet. Meningen är nu att fördela resurserna lika, så att det blir 22 tjänster på nätet och 22 på papper.

Fredrikstad Blad har i dag en upplaga på 22 000 dagliga exemplar. När tidningen låg på toppen för sex år sedan var upplagan 26 000. Sedan dess har också annonsvolymen fallit med 20 procent på papper. Tanken är nu att den digitala satsningen ska öka annonsintäkterna på nätet och ge tidningen fler annonsörer. För närvarande kommer nio procent av tidningens intäkter från nätet.

OMSTRIDD JÄGARBOK PÅ ARABISKA

I måndags kom tingsrätten i Köpenhamn fram till att det omskrivna manuskriptet om en jägarsoldats livs i Irak och Afghanistan får ges ut som bok. Detta trots att rätten fastslog att boken, ”Jägare – i krig med eliten”, innehåller material som kan skada det danska försvaret. Rätten motiverade sitt beslut med att bokens innehåll redan var offentligt på nätet och genom Politikens publicering.

Försvarets åklagare är nu i färd med att undersöka om författaren av boken, Thomas Rathsack, kan åtalas för avslöjande av militära hemligheter.

I går publicerade så B.T. ett internt dokument från försvaret med en arabisk översättning av den aktuella boken. Några medarbetare på försvaret hade funnit översättningen på nätet och upprättat ett internt dokument av den. Men hur sedan B.T. kunde få fatt i detta dokument är en gåta – även för försvaret. B.T. har i dag tagit bort länken till den arabiska översättningen.

Jägarsoldatboken lever nu sitt eget liv bland medier, försvar och jurister.

Christer Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.