Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: A-pressen slår Schibsted

Publicerad: 14 Augusti 2009, 08:17

Källström/fredag: A-pressen slår Schibsted A-pressen är - vid sidan av Schibsted och Edda Media - en av de tre stora mediaaktörerna i Norge. Schibsted är störst vad gäller intäkter samt börs- och marknadsvärde. Men A-pressen slår faktiskt Schibsted på området genomslagskraft.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

För gör man som TNS Gallup Norge har gjort och slår samman A-pressens alla medier där koncernen har ägarintressen, så visar det sig att A-pressen har större genomslagskraft än vad Schibsted har. Med TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, lokal-tv och drygt 40 lokaltidningar och nätsajter når A-pressen ut till 75 procent av den norska befolkningen. Motsvarande siffra för Schibsted är 69 procent.

Svenska Modern Times Group når ut till 45 procent av det norska folket, medan SBS/ProSieben når 41 och Edda Media 24 procent.

Uppgifterna härrör från TNS Gallups undersökning ”Forbruker & Media”, som visar täckningsgraden för de olika mediahusen i landet.

ARBEIDERPARTIET GÖR EN PUDEL

Det norska Arbeiderpartiet gör en helomvändning – en pudel – i sin syn på politisk reklam i tv. Inför valet till Stortinget nu i höst har partiet gjort en videofilm till den nya Frikanalen, där det blir möjligt för alla partier att göra politisk reklam. Det blir första gången som Arbeiderpartiet lägger ut ett reklaminslag för sin politik i tv. Ett annat parti, Demokratene, har också gjort en reklamfilm som nu sänds på Frikanalen.

Den norske kulturministern, Trond Giske, som länge varit motståndare mot politisk reklam i tv, tvingades ändra sin inställning efter Strasbourg-domstolens beslut tidigare i år. Resultatet blev att kulturministern beslöt att stödja Frikanalen ekonomiskt de nästa tre åren. En förutsättning för stödet är att kanalen förpliktar sig att vara en yttringskanal för alla partier och listor.

Men intresset för den nya kanalen var länge svagt; på sistone har dock allt fler partier visat att de vill använda sig av kanalen. En förklaring till det stigande intresset är förstås att valet till Stortinget nu närmar sig, det sker den 14 september.

SCHIBSTED OMMÖBLERAR I LEDNINGEN

Rolv Erik Ryssdal, som nyligen tog över som koncernchet i Schibsted efter Kjell Aamot, ändrar nu uppställningen i ledningen. Ryssdal kommer själv att bli mer operativ och ta mer aktiv del i driften än vad föregångaren gjorde. Han blir dessutom ordförande i Media Norge. Detta meddelades i dag i samband med rapporteringen av koncernresultatet för andra kvartalet, som blev bättre än väntat.

Vid sin sida kommer Ryssdal att ha Torry Pedersen från mediahuset VG och Didrik Munck från Media Norge. Sverre Munck fortsätter som koncerndirektör för internationella verksamheter och Trond Berger går också vidare som koncerndirektör med ansvar för ekonomi och finans. Schibsteds man i Sverige, Gunnar Strömblad, fortsätter också som koncerndirektör.

Direktören för Finn, Terje Seljeseth, tar över Ryssdals chefsskap i Schibsted Classified Media och Cathrine Foss Stene blir HR- och kommunikationsdirektör. Juridisk direktör Camilla Jarlsby fortsätter i sin ställning och blir nu också medlem i koncernledningen.

Birger Magnus, som varit koncerndirektör i Schibsted sedan 1996, lämnar koncernen under loppet av första kvrtalet 2010. I fjol korade Kampanje Magnus till Norges mäktigaste mediaperson. Även Jan Erik Knarbakk lämnar koncernledningen, men fortsätter som rådgivare för koncernchefen i mediapolitiska frågor.

Den här ommöbleringen i koncernledningen visar att Rolv Erik Ryssdal nu sätter in de allra bästa resurser som finns i det norska medialandskapet. Det lär också behövas för att få Schibsted-skutan på rätt köl igen. Marknaden tyckte tydligen också om budskapen från Schibsted, som sände upp aktien med drygt 13 procent vid lunchtid i dag.

Christer Källström

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.