Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Juryn ska inte vara kvoterad bara professionell

Årets Dagstidnings värde ligger i att juryn ser på prestationen av respektive tidning eller redaktion. Oavsett var jobbet görs. Det menar Kerstin Brunnberg, ordförande i Helhetspriset i ett svar till Daniel Nordström.

Publicerad: 18 Mars 2016, 09:32

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Daniel Nordströms krönika i Medievärlden och som också publicerats på Daniel Nordströms blogg, är viktig och läsvärd. Jag kommer visserligen att försvara vårt beslut till vinnare i klassen Helhetspriset eftersom jag varit med i den allsidiga diskussion som resulterade i de tre nomineringarna det vill säga de tre bästa under 2015 och en vinnare.

Jag tolkar inte Daniel som att han tycker att juryn ska vara kvoterad bara professionell, en åsikt jag delar. Därför hamnade vi i det beslut vi tog. Prisets värde ligger också i att man inte delar upp det i fler klasser utan att kunna se prestationen som dagstidning eller redaktion och så vidare, oavsett var jobbet görs. Därför fick ju, bara för att nämna ett exempel, Upsala Nya Tidning helhetspriset 2013.

Med detta sagt är Daniel Nordströms inlägg ändå ett memento för oss alla, inte minst av respekt för läsarna som finns i hela landet och kräver det bästa av insatser inom hela tidnings eller mediehuset var de än bor. Då är nomineringar och priset också ett sätt för dem att få kvitto på det starka jobb som görs på så många håll för närvarande.

Varför inte döpa om tävlingen till Årets Stockholmstidning?
Kerstin Brunnberg, ordförande Helhetspriset

mvredaktion

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.