Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jonathan Falck: TU bör ta stort ansvar för forskningen

Publicerad: 14 Maj 2009, 03:56

Jonathan Falck, chefredaktör och ansvarig utgivare på Göteborgs-Posten, anser att medieforskningen är fråga som branschen ska prioritera.


Ämnen i artikeln:

MedievärldenGöteborgs-PostenTU

Vad tycker du om ett uppdelat TU?

– Det är rätt väg att gå. Arbetsgivardelen får starkare kraft när man blir en del av ett större sammanhang samtidigt som branschorganisationen kan koncentrera sin verksamhet på ett bättre sätt. Med tanke på vilka förändringar som medielandskapet just nu genomgår är det en nödvändighet.

Vad tycker du att branschorganisationen TU ska ägna sig åt?

– Aktivt driva frågor som är viktiga för branschen, till exempel att fortsätta motverka de hot om begränsningar i tryck- och yttrandefriheten som diskuteras. TU ska också vara en självklar aktiv aktör i den allmänna debatten om publicistiska frågor.

– Jag brinner också för medieforskningen: TU har ett stort ansvar att ta för att forskningen ska kunna fortsätta att hålla hög klass och vara nyttig för branschen. Behovet av kunskap om läsar-, användar- och annonsörsbeteenden ökar ju mer komplex verkligheten blir, och jag tror att den typen av studier som till exempel Dagspresskollegiet gör kommer att få ökad betydelse.

Är det något TU gör i dag som man inte borde ägna sig åt?

–    Det finns det säkert, att försöka vara alla till lags är nog jobbigt för TU. Den risken minskar nu när verksamheten ska renodlas.

Ska TU organisera medieutbildning?

– Tveksamt. Jag tycker att TU fortfarande ska ha ansvar för att se till att det finns branchspecifik utbildning, men frågan är om det ska ske i egen regi. Ett alternativ är att man upphandlar tjänster eller samarbetar med andra.

Ska TU ägna sig åt och bekosta etisk sjävreglering?

– Ja, branschen har en viktig självsanerande uppgift. Den ska vi inte vältra över på andra.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

–    Ja, Medievärlden spelar en stor roll. Både för faktainhämtande och omvärldsanalys. Dessutom tycker jag att tidningen är en viktig bas i mediedebatten.

–    Jag är förtjust i uppdelningen mellan det snabba på nätet och fördjupningen på papper. Möjligen skulle papperstidningen kunna utvecklas mer mot temanummer och komma ut färre gånger per år.

Hur mycket får TU kosta?

– Rimligtvis mindre än i dag. Kostnaden måste dock alltid vägas mot nyttan och kanske vore ett mer flexibelt system önskvärt. Det vill säga att kostnaderna får och kan öka periodvis om så krävs.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.