Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Johan Ståhl: Ett mer flexibelt TU med skiftande fokusområden

Publicerad: 9 April 2009, 03:02

Johan Ståhl, vd i Sydsvenskan, konstaterar att TU nu har chansen att ompröva allt man gör.


Ämnen i artikeln:

Johan StåhlTUSydsvenskan

Vad anser du om ett uppdelat TU?

–    Jag tror att det i grunden kan bli bra. Arbetsgivardelen får mer spets och kraft, det är inget tvivel om det. Det blir mer muskler.

–    Detta är infallsvinkeln i förändringen och på så sätt blir det rätt.

–    Vad blir det då av branschdelen? Man får fundera över hur den ska fungera och vad den ska göra. Man har chansen att ifrågasätta allt: ”Varför finns vi till?”, ”Vad vill våra medlemmar?” Branschens förutsättningar och vår marknad förändras. Det är ett ypperligt tillfälle att ompröva.

Vad ska branschorganisationen TU ägna sig åt?

–    Det är kärnfrågan. Vi står inför stora utmaningar. Det är utgångsläget.

–    Det sker också en konsolidering i vår bransch. TU kan vara kittet, den neutrala marken där man möts. Organisationen kan ha helikopterperspektivet, sikte på framtiden och arbeta i projekt. Vilka projekt? Utgivarfrågorna är centrala, trovärdigheten.

Är det något organisationen bör ägna sig åt som den inte gör idag?

– Det är lätt att syssla med allt, att demokratiskt vara alla till lags, stora som små. Man måste skala bort och ha fokus.

Vad ska organisationen inte ägna sig åt?

– Jättesvår fråga. Organisationen ska inte driva långa projekt, till exempel kring teknik. Lobbying, påverkan, omvärldsanalys är viktigt, och att man väljer fokusområden som man arbetar med

Ska TU ägna sig och bekosta etisk självreglering?

– Det ska man, absolut.

Ska TU organisera medieutbildning?

–    Under förutsättning att det stämmer med fokusområdena, då kan TU organisera viss utbildning.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

– Kommunikationen till medlemmarna är central. Hur den görs ska ständigt ifrågasättas. Medievärlden på papper och sajt fungerar bra idag. Men man ska med jämna mellanrum fråga sig vilket som är bästa sättet att kommunicera med branschen.

Hur mycket får TU kosta medlemsföretagen?

–    Öppenhet, transparens och fokusering gör det lättare att sätta pris på nyttan.

–    Kanske ska kostnaden vara mer rörlig och flexibel, beroende på vilka fokusområden man för tillfället har. Man lämnar anslagsekonomin med uppskrivning med några procent varje år, och har istället en kärnadministration – en fast del – och i övrigt en rörlig kostnadsmassa. Fokusområdena bestämmer kostnaden.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Johan StåhlTUSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.