Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Johan Bernunger om ”grymt driv” på dn.se

Publicerad: 1 September 2009, 05:12


Ämnen i artikeln:

DN.se

Johan Bernunger har arbetat fem år på Dagens Nyheter i fem år. Bland annat som utvecklingschef på dn.se med ansvar för relanseringen av sajten.

Vad tar du med dig från dn.se?

– En hel massa erfarenhet, dels av att jobba med en högtrafikerad sajt i ständig förändring och dels av att jobba med Sveriges i särklass bästa webbredaktion.

När bytte du senast jobb, och var kom du då ifrån?

– Jag började på DN 2004. Innan dess jobbade jag på ett konsultföretag som byggde börssajter.

Hur ofta ska man byta jobb – och varför?

– Jag vill hela tiden utvecklas och lära mig nya saker. Känner du att det står still på den fronten ska du byta, det rådet brukar jag ge andra.

Bjuda upp eller bli uppbjuden, vilket fungerar bäst?

– Det är vilket som, båda är lika bra.

Ett jobb/uppdrag du skulle vilja göra?

– Bygga den gemensamma sajten om SR och SVT skulle slås ihop. Det är helt osannolikt, men det vore kul…

Ditt roligaste uppdrag på dn.se?

– Det var nog vårt Påstan-projekt förra året. På fyra månader byggde vi en relativt avancerad ny sajt och en mobilsajt samtidigt som pappersprodukten togs fram.

–    Det var ett grymt driv i det projektet där många höjde sig fantastiskt över sin normala förmåga. Och vi hade jäkligt kul på vägen.

Arbetskamraten du skulle vilja jobba med igen?

– Min tidigare galna och superkompetenta chef Charlotta Friborg – såklart! Jag är fortfarande rätt sentimental över att lämna DN.se-gänget.

När får vi se en affärsmodell på nätet som fungerar?

– En affärsmodell som fungerar för alla tidningshus finns inte. Det är klassiskt önsketänkande av folk som inte vill förändra journalistik och organisation i grunden.

– Jag tror varje tidning måste se över just sin unika situation och hitta ett antal sätt att skaffa inkomster på. Kreativ affärsutveckling är ett måste, något som kanske inte varit tidningars starkaste gren historiskt.

– Jag sätter mina kort på att de stora nyhetssajterna kommer att hitta någon form av annonsfinansierad modell där innehållet produceras mycket mer effektivt och primärt för webben. Det kommer fortfarande att vara gratis, men skillnaden till en eventuell betald produkt (som t.ex. dagens pappersvariant) måste bli större för att de inte ska urholka varandra.

– Med större skillnad menar jag inte sämre utan snarare mer direkt, mer social och mer aggregerande.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

DN.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.