Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

JMG-uppsats: Det finns behov av policyregler

Publicerad: 28 April 2010, 10:41

Hur privat kan en journalist vara i sociala medier? Vilka konsekvenser får det för företaget där journalisten är anställd? Två studenter vid JMG har intervjuat sex redaktionsledare vars åsikter skiljer sig kraftigt åt.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Sofi Engström och Thina Grotmark har på uppdrag av Dagspresskollegiet gjort ett examensarbete på kandidatnivå om hur redaktionella chefer ser på journalisters privata användning av sociala medier.

Två av cheferna arbetar på tidningar där redaktionen överlag är mycket verksam inom sociala medier, två på tidningar som befinner sig i mittfåran och två på tidningar som inte alls är aktiva inom sociala medier.

Cheferna är överens om att journalisterna bör hålla sig inom de yrkestiska reglerna också när de använder sociala medier privat.

Samtidigt verkar få av de tillfrågade cheferna ha någon större vetskap om hur deras journalister använder sociala medier. Gråzonen mellan det privata och det offentliga är stor, fem av sex redaktioner har ingen policy på det här området.

Flera av de tillfrågade anser att redaktionernas trovärdighet och den objektiva journalistiken kan ifrågasättas ifall inte den privata användningen av sociala medier behandlas med försiktighet.

På en av redaktionerna finns det en policy för sociala medier. Chefen på den redaktionen särskiljer sig också från de övriga tillfrågade genom att göra stor skillnad på att använda sociala medier på fritiden och i arbetet.

Ulrika Hedman, lärare vid JMG och representant för uppdragsgivaren Dagspresskollegiet, tycker att resultaten i uppsatsen visar att det finns behov av policyregler:

Många chefer är kanske lite väl naiva och litar blint på sina journalister. Har man tydliga regler att förhålla sig till minskar risken för att redaktionens trovärdighet blir ifrågasatt på grund av det som journalisterna gör på sin fritid.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.