Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jimmie Näslund om sitt nya uppdrag

Publicerad: 12 Maj 2015, 07:28

Jimmie Näslund lovar att han ska hålla fingrarna borta från det redaktionella arbetet när han tar över som vd för Sörmlands Media.


Han har varit allmänreporter och sportreporter och hunnit med att starta en lokal gratistidning. 2008 blev Jimmie Näslund chefredaktör för Allehanda Media. Nu tar han ett kliv, både i karriären och geografiskt, och blir vd för Sörmlands Media.

Jag har under mina studier på Handels insett att jag är väldigt, väldigt intresserad av de stora frågorna, affärer, strategi och ekonomi. Och jag kommer fortfarande att vara nära det journalistiska arbetet.

Men kan du låta bli att lägga dig i?

Jag om någon, som gammal utgivare, vet vilka frågor man ska hålla sig ifrån. Jag ska låta redaktionen jobba i lugn och ro. Sedan kan det bli tillfällen när affärssidan och redaktionen kan utveckla gemensamma projekt. För Sörmlands Media, precis som alla andra medieföretag, måste hitta nya affärsmodeller för att tjäna pengar i framtiden.

Kommer Sörmlands Media anamma Mittmedias strategi när det gäller print, att se det som en mogen kanal och inte utveckla den affären?

Det är för tidigt att gå in i operativa frågor. Jag måste lära känna ledningen, personalen tidningarna och regionen först.

Hur ser du på utvecklingen i Sörmlands Media respektive Mittmedia?

Ser man till det digitala så har Mittmedia kommit längst. Men EK-koncernen har många kvaliteter. Min bild är att det är väldigt nära den lokala marknaden och har en trygg och stark publicistisk tradition. Vilket är en bra grund för ett omställningsarbete.

Jimmie Näslund anmälde sitt intresse för vd-uppdraget till EK-koncernens ledning när det stod klart att Södermanlands Nyheters vd Robert Jonsson, som först var påtänkt, hoppade av.

När han börjar sitt nya uppdrag är ännu inte klart men Jimmie Näslund har som ambition att vara på plats i Eskilstuna så fort som möjligt. I slutet av veckan ska han ha ett samtal med Mittmedias ledning.

Jag vill göra en snygg överlämning, men ofta är det bäst att rycka bort ett plåster relativt snabbt.

Jimmie Näslund ny vd på Sörmlands Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.