Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jan Helin om nya sparpaketet

Publicerad: 18 November 2014, 10:43

Aftonbladet har tappat var femte papperskund i år. Ett ras som i någon mån kan bromsas av den nya omorganisationen tror tidningens publisher Jan Helin. Men främst handlar den om tydligare digitalt fokus.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

I september var Aftonbladets printupplaga 142 100 ex enligt tidningens egna siffror. Det är 80 procent av upplagan jämfört med för ett år sedan. Papperstidningen har också tappat när det gäller annonsförsäljning. Även där omkring 20 procent jämfört med för ett år sedan.

Nu har ett sparpaket på 40 miljoner kronor presenterats för att kompensera de minskade printintäkterna nästa år. Den summan kommer att räcka tror Jan Helin.

Med bakgrund av vår tillväxt online. Det är min bedömmning.

Tror du trenderna för printtidningen kommer att hålla i sig nästa år?

Det är klart att vi har kalkyler för hur vi tror det kommer att gå. Men det är inget jag tänker gå ut med externt.

Han har också en förhoppning att omorganisationen som bland annat innebär att  printtidningen blir ett eget affärsområde och får en egen organisation ska åtminstone bromsa den negativa utvecklingen för papperstidningen något.

Men främst handlar förändringsarbetet om att stärka Aftonbladets position som svenska folkets primära nyhetskälla online. Den rapport som publicerades i fredags konstaterade att mycket av tidningens arbete utgår från printprodukten, vilket inte fungerar i en digital tillvaro.

Det är inte effektivt. Därför ska vi i framtiden jobba i mindre team, säger Jan Helin. Vilket också var en slutsats i rapporten.

I rapporten fanns också en vision om en Aftonbladet Academy dit intresserade kan söka och få utbildning i tidningens kultur, uppdrag och rollfördelning. Sedan kunde ett urval av dessa erbjudas jobb. Dit vill också Jan Helin komma, helst redan i början av nästa år.

Han är i princip nöjd med könsfördelningen på tidningen men har gett HR-ansvarig ett uppdrag att ha ett mångfaldsperspektiv i kommande rekryteringsprocesser. För det kommer det att finnas behov av trots dagens besked om att organisationen av besparingsskäl bör krympas med mellan 30 och 40 anställda. Hur många de nya tjänsterna är och vilka kompetenser det handlar om vill Jan Helin dock inte gå in på.

Rapporten talar också om en chefstung och därför ineffektiv organisation. Men om det är i chefsleden som nedbemanningen ska göras vill inte Jan Helin gå in på då man nu befinner sig i ett förhandlingsläge. Det erbjudande om avgångsvederlag som gått ut gäller alla anställda på Aftonbladet.

Läs också på Medievärlden Premium: Aftonbladetrapporten i tio punkter

Schibsted Media minskar bemanningen

30 40 tjänster bort på Aftonbladet

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.