Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jan Helin om läsarmedverkan: Ett reningsbad

Publicerad: 5 juni 2009, 06:30

-    Hälsosamt, ett reningsbad. Så beskrev Aftonbladets chefredaktör Jan Helin den påverkan som läsarnas medverkan har på den traditionella journalistiken vid gårdagskvällens möte på pressklubben Desken.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Han pekade bland annat på att Aftonbladet inte längre kan komma undan med alltför hårt dragna och tveksamma vinklingar. Då reagerar läsarna blixtsnabbt och en ny diskussion startar på nätet, ibland av personer med detaljerade kunskaper i ämnet.

Enligt Jan Helin vinner läsarmaterialet ofta på att redigeras och bearbetas. Då ger det ett mervärde till den traditionella journalisten.

På frågan hur långt man kan släppa in läsarna svarade Helin ”hur långt som helst”, med tillägget så länge det inte äventyrar källskyddet.

Och när det gäller vilka journalister han vill anställa i framtiden hänvisade han till Newsmills slogan ”Läsarna vet mer än oss”.

–    Det gäller att använda det också. Jag vill anställa journalister som på riktigt vill väcka samtal.

Mötet arrangerades av Desken i samarbete med Tidningsutgivarna. Förutom Jan Helin medverkade också Ulrika Hedman från Dagspresskollegiet. Som Medievärlden rapporterat tidigare visar hennes studier bland annat att chefredaktörerna tycker att läsarmaterialet är betydligt viktigare än vad webbredaktörerna gör.

Även Torbjörn von Krogh har skrivit om arrangemanget, på Institutet för mediestudiers blogg.

TU:s bambuserinspelning kan ses här.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.