Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jan Helin om den friande domen

Publicerad: 9 Oktober 2013, 17:07

En tidning får ha den svagare partens perspektiv. Det är vad den friande domen i tryckfrihetsmålet innebär menar Aftonbladets publisher Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

I augusti i fjol publicerade Aftonbladet en lista på mäklare som prickats av Allmänna reklamationsnämnden. De som enligt ARN gjort de grövsta felen kallades i tidningen för de värsta mäklarna.

Mäklarna reagerade starkt på publiceringen och menade att Aftonbladet gjort sig skyldig till förtal. I dag avgjordes målet i Stockholms tingsrätt och Aftonbladets ansvarige utgivare Jan Helin friades på alla punkter. En viktig dom menar han:

I vårt journalistiska uppdrag ingår att granska makthavare inom politik och näringsliv, lyfta fram brister och oegentligheter. Med stöd av Allmänna reklamationsnämnden var det i grunden vad vi gjorde i denna granskning av mäklarna, säger Jan Helin i ett mejl.

Han är mycket glad över att juryn såg det ur ett vidare perspektiv och värnade om svensk tryck- och yttrandefrihet.

Motparten försökte i sin slutplädering att rida på ett förakt mot journalistiken och blandade på ett populistiskt sätt ihop värnandet av den personliga integriteten med makthavares och näringsidkares vilja att styra den offentliga bilden av sig själv och sin verksamhet.

Men visst kan det finnas anledning att fundera över publiceringen menar Jan Helin:

Jag har tagit intryck av de starka känslor som mäklarna gav uttryck för under huvudförhandlingen. Jag har som ansvarig utgivare skäl att reflektera över vår presentation av denna granskning ur ett pressetiskt perspektiv. Domen gör att jag nu kan göra just det tillsammans med min nyhetsledning och slippa diskutera en inskränkning av pressfriheten.

Aftonbladet frias på alla punkter

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.