Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Jan Helin om att beröra och förstå läsaren

Publicerad: 13 November 2008, 09:57

-Vi är här för att beröra. Förtroendet får andra sköta. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin började sitt inlägg under Medieakademin med att om sin egen tidning slå fast just detta. Därefter gick han över till att tala om den snabba utvecklingen på medieområdet, "som en raket, rakt upp", och om vad den betyder för makten över journalistiken och tanken.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

En snabb uppräkning över antalet Google-sökningar och bloggare och My Space-invånare, allt smått astronomiska tal jämfört med för bara ett par år sedan, summerade Jan Hellin till ett ”jag tror på läsarmedverkan” och passade på att avliva Marshall McLuhans tes att medierna är budskapet.

– Internet är ett verktyg som befriar innehållet från mediet, sade han bland annat.

Man måste förstå läsaren för att kunna ge läsaren vad den vill ha, sade han också, med tillägget att det har morgontidningarna nu gjort och därför genomfört en omorientering.

– Det tabloida sättet att förhålla sig har fått en otrolig spridning.

Det uppnästa – i morgontidningens förhållningssätt – är borta och man kan på första sidan nu läsa stort uppslagna artiklar om att vara en bra pappa.

Lägger man till möjligheten för läsaren att testa sitt eget pappaskap så är man hemma, menade Jan Helin.

– Morgontidningarna är som oplöjda leråkrar med historier som man kan göra tidning på, sade han.

På tal om allt det som kommer ut på Flashback anser Jan Helin att ”vi måste bli bättre på att ta till vara läsarnas kunskaper”. Informationen på nätet är ingen perifer verklighet längre.

Och det finns möjlighet att säga emot, lade medieanalytikern Martin Jönsson, till.

Han tog Englas mammas blogg som exempel. Den startades för att hon skulle få komma till tals oredigerad.

I och med att en artikel är skriven är inte arbetet avslutat. Artikeln är i dag inledningen till en process. Reportern blir kvar och är interaktiv redaktör med läsarna är den nya och önskade modellen.

Enda sättet för medierna att överleva är att uppfattas som relevanta i allt, från stort till smått, sade Martin Jönsson.
– Man måste bygga på starka relationer till publiken.

Nick Davie, undersökande reporter på The Guardian, talade utifrån temat i sin bok Flat Earth News, om vad tidningsindustrin gjort med journalistiken.

Dåligt kollade fakta, rena lögner, omksrivna eller direkt införda pressmeddelanden ­ möjligen med ett pratminus mot slutet, var hans dystra facit.

Sagt och motsagt i panelen under förmiddagen:
I panelen riksdagsledamoten och före detta statsrådet Leif Pagrotsky (s), Niclas Löfkvist, pr-byrån Agencys grundare, Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, och Martin Jönsson, medieanalytiker och gästprofessor vid JMG.

JU mer fragmentiserad medievärld desto troligare är det att man väljer något eller några medier som man har stort förtroende för.

Man kan fundera över varför väljarnas förtroende för riksdagen är dubbelt så stort jämfört med för de politiska partierna – det enda som riksdagen består av.

Hur ser förtroendet för papperet jämfört med förtroendet för nätet? (Underförstått: mätning önskas)

Vad gör Ikeas enormt höga förtroende? En otroligt lång historia. Och Ingvar Kamprad.

Förtroendet för TV 3 är irrelevant, för vad har man förtroende för?

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.