Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM skriver inte ner prognosen ännu

Publicerad: 15 Augusti 2011, 10:43

Finansoron i Europa och USA har sannolikt förstört sommaren för många konjunkturbedömare. Men fortfarande tror IRM på att annonsförsäljningen kommer att slå rekord i år.


Ämnen i artikeln:

IRM

Konjunkturbarometern har fallit fem enheter sedan juli och tio enheter sedan toppnoteringen i februari. Hushållens syn på den svenska ekonomin har blivit mörkare samtidigt som bilden av den egna ekonomin är i princip oförändrat positiv.

I våras spådde Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) att tillväxten på den svenska reklammarknaden skulle bli över 6 procent i år och stanna på en omsättning på närmare 33 miljarder kronor.

IRM:s vd Magnus Anshelm ser ingen anledning att ändra på den prognosen i dagsläget:

Men det fanns ett antal underliggande faktorer då som är mer än underliggande nu.

Dels handlar det om de ekonomiska kriserna i ett antal länder både i och utanför Europa. Där i bästa fall symptomen åtgärdats men inte de bakomliggande problemen, menar Magnus Anshelm. Men dels också faktorer i Sverige:

Bland annat så har detaljhandeln fått fördjupade problem under sommaren.

Om och i så fall i vilken utsträckning det kommer att synas på den svenska annonsmarknaden är för tidigt att uttala sig om menar han.

Mediebranschen har inte riktigt kommit igång ännu.

Men att det kan bli någon form av bakslag håller han inte omöjligt. Speciellt om ett antal internationella aktörer drar ner på sin marknadsaktivitet.

Vad händer om det blir en rejäl dipp?

Sannolikt kommer de strukturella förändringarna att få förnyad kraft. De tryckta medierna, dagspress, fackpress samt också DR till viss del, kommer att tappa andelar.

Nya reviderade prognossiffror från IRM kommer den 27 september.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.