Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

IRM:s första prognos för 2015

Publicerad: 22 maj 2014, 08:18

Enligt IRM:s första prognos för 2015 kommer reklaminvesteringarna att öka med 1,9 procent.


Ämnen i artikeln:

IRM

Förra året minskade reklaminvesteringrna med 2 procent jämfört med 2013 och uppgick till 31,4 miljarder kronor.

IRM:s prognos för i år är reklaminvesteringar på 31,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,6 procent jämfört med 2013.

I den första prognosen för 2015 ökar tillväxten ytterligare. IRM spår en tillväxt på 1,9 procent och reklaminvesteringar på 32,5 miljarder kronor.

Första kvartalet 2014 innebar en ökning med 2,3 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

”Vår bedömning är att under 2014 som helhet växer reklammarknaden med 1,6 procent. Det första kvartalet var relativt starkt, vi räknar med att resten av året blir något svagare, med undantag för det tredje kvartalet då riksdagsvalet drar upp förväntningarna för många reklamkanaler, däribland utomhus, gratistidningar och direktreklam.  För 2015 räknar vi med ungefär samma tillväxttakt och det är framförallt ett stabilt allmänekonomiskt läge som borgar för detta”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.