Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Reklamtillväxten mattas fjärde kvartalet

Publicerad: 20 November 2014, 09:01

Tillväxttakten blir något lägre fjärde kvartalet och landar för helåret på 2 procent, enligt IRM:s sista prognos för 2014.


Ämnen i artikeln:

IRM

De tre första kvartalen växte reklammarknaden med 2,3 procent jämfört med samma period 2013. Fjärde kvartalet bedömer IRM att tillväxten blir något lägre och landar på 2 procent. Det innebär i så fall att reklammarknaden i år kommer att omsätta 32,1 miljarder.

Årets tillväxt på reklammarknaden förklaras bland annat av en god allmänekonomi och evenemang som riksdagsvalet, EU-valet, fotbolls-VM och OS.

Tre traditionella medieslag väntas nå en tillväxt på över tio procent i år: radio, bio och utomhusreklam.

Prognosen för 2015 är oförändrad: en tillväxt på 1,9 procent, vilket bland annat basras på att allmänekonomin förväntas vara fortsatt god.

”Vi ser en liten avmattning av tillväxten nu i det sista kvartalet i relation till det starka tredje kvartalet vilket dopades av valreklam, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM. Sammanfattningsvis kan man ändå säga att marknaden andas försiktig optimism, vår prognos för 2015 är oförändrat 1,9 procents tillväxt relativt 2014”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.