Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Reklamköpens andel av BNP minskar

Publicerad: 15 April 2014, 11:11

Reklaminvesteringarna minskade förra året, och de följer inte längre BNP-utvecklingen på samma sätt som tidigare, visar IRM:s årsrapport.


Ämnen i artikeln:

IRM

Reklaminvesteringarna uppgick förra året till nära 65,6 miljarder kronor, vilket var en minskning med 2,4 procent jämfört med 2012.

Det tidigare starka sambandet mellan BNP-utvecklingen och reklaminvesteringarna har börjat glappa, vilket märkts särskilt tydligt de senaste två åren.

”Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP. Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.