Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Mediekakan växer – dagspress tappar andelar

Publicerad: 1 September 2008, 04:17

Reklaminvesteringarna i media ökar med 5,2 procent andra kvartalet i år jämfört med samma kvartal 2007. Dagspress ökar men tappar i andelar, visar IRM:s reklamstatistik. (Uppdaterad)


Totalt investerades 8,7 miljarder andra kvartalet, vilket ger en ackumulerad investering första halvåret på 16,3 miljarder, vilket är en ökning med 4,3 procent jämfört med första halvåret 2007.

Investeringarna i dagspress har ökat med 40 miljoner, från 2,4 miljarder i fjol till 2,44 miljarder i år. Därmed minskar dagspress sin andel från 29 till 28 procent av mediekakan.

Internet ökar med 25 procent och hade 13,5 procent av kakan andra kvartalet i år. Tv ökar sin andel från 15,2 till 16,1 procent.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.