Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Marknaden ner 13 procent i år

Publicerad: 16 juni 2009, 05:41

Reklammarknaden kommer att minska rejält i år enligt prognosen från IRM. Bortfallet blir 13 procent. 2010 kommer det att plana ut, men ändå ligga på ett litet minus.


Första kvartalet 2009 minskade reklaminvesteringarna med omkring 15 procent. Den utvecklingen kommer att bromsa in något under året, för att stanna på drygt 13 procent, vilket motsvarar drygt 4,3 miljarder.

Flera kategorier kommer att tappa närmare 20 procent av sina reklamintäkter, bland andra fackpress, storstadspress och kvällspress. Den enda kategori som kommer att öka under året är sökordsmarknadsföringen som kommer att växa med nära 12 procent.
2010 kommer inte det att bli någon ljusning. Minskningen kommer att vara omkring 2 procent jämfört med årets siffror.

Men även om det ser mörkt ut 2009 och 2010 så konstaterar IRM att medieföretagen haft högre reklamintäkter än dessa enbart åren 2006, 2007 och 2008.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.