Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM justerar prognosen nedåt

Publicerad: 30 November 2007, 14:16

IRM, institutet för reklam- och mediestatistik, skriver ner årets prognos med en procentenhet. För nästa år spår man en något lägre ökningstakt för mediebranschen. Internet är undantaget, där väntas en tvåsiffrig tillväxt.


Mediemarknaden väntas i år växa med 5 procent och för nästa år med 3,3 procent. När det gäller de totala medieinvesteringarna är siffrorna är 31,6 respektive 32,7 miljarder kronor.

Evenemang som sommar-OS och fotbolls-EM bedöms ge ett extra tillskott till mediemarknaden.

För de flesta medier är prognosen för nästa år oförändrad. Gratistidningarna och morgonpressen har justerats ned något på grund av ökad konkurrens på de lokala marknaderna.

IRM tror att Internet kommer att redovisa en tvåsiffrig tillväxt. Även radio, bio och utomhusreklam förväntas växa mer än den genomsnittliga mediemarknaden.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.