Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Internet har tagit över mediekakan

Publicerad: 20 Februari 2018, 13:28

Förra året nådde reklaminvesteringarna all-time-high för tredje året i rad. Internetreklamen stod för första gången för över hälften av reklamkakan.


Ämnen i artikeln:

IRM

Förra året ökade reklaminvesteringarna med 8 procent jämfört med 2016 De uppgick till 37,7 miljarder kronor vilket är all-time-high.

De digitala medierna ökade med 21 procent. De omsatte 19,2 miljarder kronor och stod för 51% av de totala medieinvesteringarna. De underkategorier som växte snabbast var sociala nätverk och online video.

Ett annat trendbrott var att tv bröt den negativa trenden de tre senaste åren och ökade omsättningen med drygt 2 procent.

”Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis IRM räknar med ett mycket fördelaktigt läge för de digitala annonsinvesteringarna även framöver, under 2018 prognosticerar IRM att internet passerar 21 miljarder kronor i investeringar, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.