Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Fjärde kvartalet oväntat annonsstarkt

Publicerad: 19 Februari 2008, 14:07

Ekonomin ska bromsa, men gjorde det inte under sista kvartalet 2007, i alla fall inte mätt i reklaminvesteringar. Men 2008 avtar tillväxten, räknar IRM med i sin prognos, även om framför allt internet kommer att fortsätta att växa starkt.


IRM har summerat medieinvesteringarna för 2007. Tack var det starka fjärde kvartalet så växte de till 31,8 miljarder, vilket är 5,6 procent mer än 2006.

– Det är kul med fjärde kvartalet, säger IRMs vd Elisabeth Trotzig.

Att året skulle avslutas så var inte väntat. Utöver loket internet gick också bio- och butiksannonsering bra, liksom bilagor som tagit marknad av direktreklam under hela året.

– Och gratistidningarna – de kan inte räknas bort.

IRMs prognos för 2008 är att tillväxten avtar.

– Den blir inte riktigt på samma nivå som i fjol, vi räknar med 3,3 procent upp, säger Elisabeth Trotzig.

Internet kommer att fortsätta att växa. 23 procent som helhet, särskilt sökordsannonsering med mellan 40 och 45 procent och bannerannonsering 20 procent.

– Det går kanske långsammare för de stora, etablerade. Men det kommer nya sajter hela tiden, det är otroligt.

Vad är er bild, är det de redan etablerade som startar nya sajter, eller är det nya aktörer?

– Både och, det händer på alla fronter.

Annonsering i mobilen är med i IRMs statistik för första gången, men är fortfarande en marginell företeelse. 18 miljoner är försvinnande lite. Därför gör institutet ingen prognos för 2008. Men intresset är stort:
– Mobilen har varit ett responsmedium, inte ett kommunikationsmedel. Detta är nytt och det kommer att växa rejält.

Elisabeth Trotzig påpekar mobilens fördelar, dels att resultatet är mätbart, dels att det är ett medium ”on location”.

– Du kan få ett erbjudande när du går in i en butik eller passerar en stortavla.

IRMs prognos gjordes i november. Nästa görs i maj-juni, när utfallet av första kvartalet är klart.

Topplistan i medieinvesteringar 2007 (miljoner kronor)

1) TV 4 695 (+3,3%)
2) Landsortspress 4 645 (+3,3)
3) Internet 4 073 (+35,6)
4) Storstadspress 3 575 (+4,9)
5) Adresserad DR 2 377 (-1,3)
6) Kataloger 2 068 (+1,5)
7) Oadresserad DR 2 040 (-1,1)
8) Gratistidningar 1 956 (+2,4)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.