Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Det fortsätter nedåt 2010 på reklammarknaden

Publicerad: 1 September 2009, 06:28

Andra kvartalet i år satte reklammarknaden ett negativt rekord för modern tid med ett tapp på 16,2 procent. Tredje kvartalet som vi är inne i nu fortsätter nergången, räknar institutet med, men något långsammare 13,5 procent mot samma tid i fjol.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det dramatiska är att marknaden nu möter krissiffrorna från i fjol – och ändå fortsätter nedåt. Fjärde kvartalet i år räknar IRM med att nergången blir 9,9 procent. Det kommer ovanpå fjolårets nergång på 4,1 procent.

2010 fortsätter minskningen, första kvartalet med 2,9 procent, det andra 1,3 procent, tredje 0,3 procent och fjärde 1,9 procent. För helåret räknar man med 2 procent ner.

Orsakerna till att vändningen på reklammarknaden dröjer är flera, men  att reklambudgeterna läggs nu, innan företagen fått tillräcklig trygghet i att krisen tonar bort, spelar roll.

Vilka medieslag kommer att ha lättast att ta sig ur nergången? Internet och andra digitala medier, och de som är nära säljet, till exempel direktreklam. Landsortspress har traditionellt tillhört dem, men har under denna kris drabbats lika hårt som de andra stora medieslagen som bland annat storstadspress.

För fackpress och populärpress kommer återhämtningen att dröja längre än snittet. IRM räknar med ett tapp på 5 procent för fackpressen 2010 och 9 procent för populärpressen.

IRMs vd Magnus Anshelm påminner dock om att trots de dystra prognoserna så kommer 2009 att bli det fjärde bästa året någonsin vad det gäller reklaminvesteringar och 2010 det sjätte eller sjunde bästa året.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.