Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IRM: Det finns ljus i tunneln

Publicerad: 6 december 2012, 09:29

I slutet av 2013 vänder det. Då kommer reklammarknaden att ta fart igen tror IRM i sin nya prognos för 2012 och 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den totala reklammarknaden kommer att minska med 1,8 procent i år och bara marginellt nästa år. Omsättningen kommer att ligga på omkring 32 miljarder både 2012 och 2013 tror IRM.

Men det kommer att gå sämre för print. Dagspressen kommer att tappa 11 procent i år och omkring 9 procent nästa år enligt IRM:s prognos.

Och nedskärningarna som många företag hjälper inte till utan skyndar bara på utvecklingen. Även om jag förstår att man inte kan ha högre kostnader än intäkter, säger Tobias Hedström analyschef på IRM.

Förflyttningen av annonspengar från print till digitala medier kommer att accelerera. Något som också kommer dagspressföretagen till godo i viss mån.

Omkring 16 procent av pengarna som för digital reklam går till dagspressföretagen. En siffra som varit stabil de senaste åren. Men även om det blir mer pengar där motsvarar det inte tappet på print.

I slutet av nästa år räknar IRM med att det kan bli lite bättre fart på reklammarknaden. Det då analytiker tror att världsekonomin tar fart under 2014.

Så vi går nog inte djupare än så här. Snart kommer det nog ta fart igen, säger Tobias Hedström.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.