Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 19 maj 2016, 09:54
Förra året var 17 procent av investeringarna i display och webb-tv programmatiska, visar IRM:s årliga mätning av programmatisk handel i Sverige.
Ämnen i artikeln:
IRMAndelen programmatiska köp ökar. Av IRM:s färska rapport framgår att annonsörerna gjorde programmatiska annonsköp för 730 miljoner kronor under 2015, det är en ökning med 134 procent jämfört med samma period i fjol.
För andra året så kan IRM presentera en mätning av de programmatiska annonsinvesteringarna. Jag skulle vilja karaktärisera 2015 som genombrottsåret för programmatiska annonsköp. Det är inte längre en liten företeelse som några få initierade sysslar med, utan något som alla i mediebranschen förhåller sig till, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.
De två underkategorierna inom digital reklam: display- och webb-tv-annonsering utgör tillsammans 4,2 miljarder kronor vilket motsvarar 33 procent av den digitala kakan. Den programmatiska handeln uppgår till 730 miljoner kr. Det motsvarar 17 procent av vad display och webb-tv omsätter totalt.
Ur ett internationellt perspektiv så är vi är vi relativt sena i utvecklingen, menar Thor. Investeringarna i programmatisk annonshandel väsentligt större på de stora europiska marknaderna. På vissa marknader står programmatisk handel redan för över 50 procent av den samlade investeringen i display och webb-tv, säger Madeleine Thor.
Ämnen i artikeln:
IRM