Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ipadanvändare lämnar papperet

Publicerad: 2 November 2011, 06:22

Hälften av alla Ipadanvändare har minskat sin tidningskonsumtion sedan de fick surfplattan. Och en fjärdedel har slutat helt med papperstidningar.


Ämnen i artikeln:

Daytona

Det visar Daytonas undersökning av Ipad-vanorna i Sverige. Som underlag har man svar från 2 114 personer, tio gånger fler än i fjol. 

Jämfört med fjolåret är det fler som nu slutat läsa eller minskat sin läsning av papperstidningar.

När det gäller morgontidningsläsandet på papper har omkring 25 procent slutat och lika stor andel minskat sin läsning. Totalt 53 procent (46 procent 2010).

Tidskrifterna har tappat omkring 15 procent av sina pappersläsare helt och omkring 35 procent delvis. Totalt 51 procent (44 procent 2010).

Samtidigt har några procent ökat sin konsumtion av tryckta medier efter att ha skaffat en Ipad visar undersökningen.

Nyhetskonsumtion är fortfarande det användarna ägnar sig mest åt. Något som också visar sig då Safari är den populäraste applikationen.

En annan förändring jämfört med undersökningen i fjol är att de äldre åldersgrupperna nu blivit flitigare Ipadanvändare. 2010 var det en stor puckel av 30- till 39-åringar bland användarna. Nu är kurvan betydligt jämnare mellan åldersgrupperna. Nu är det nästan lika många i åldern 45 till 65 som har en Ipad.

96 procent av alla i undersökningen har köpt något på sin Ipad. För 38 procent är det största beloppet mellan 10 och 99 kronor. 43 procent har köpt något för mellan 100 och 999 kronor. Men det finns också de som investerat ordentligt, 2 procent har köpt något för över 10 000 kronor.

Undersökningen bekräftar också teorin att surfplattan är en soff- & sängplatta. 78 procent använder den i vardagsrummet, 60 procent i sängkammaren.

Kompletterat: Undersökningen bygger på en frivillig webbenkät. Den kan alltså på intet sätt sägas vara vetenskaplig. Undersökningsföretaget Daytona påpekar också detta. Men det betyder inte att siffrorna är ointressanta. Speciellt inte som den nu genomförts för andra året och sannolikt bygger på uppgifter från inte bara early adopters.

När vissa resultat pekar i samma riktning som i andra undersökningar kan det finnas fog för att tro att även övriga resultat kan vara i verklighetens riktning.

Ämnen i artikeln:

Daytona

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.